Vizualizace metra D

Metro D bude bez řidiče. Praha už zažádala o stavební povolení

Praha zažádala o stavební povolení pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Aby město mohlo začít se stavbou, chybí mu vykoupit sedm pozemků. Další desítky pozemků bude muset dopravní podnik vykoupit v místech, kde jsou plánovány stanice.

Metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem. Trasa vede kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice až do Písnice. Kudy povede směrem do centra, není ale definitivně rozhodnuto. Podrobnosti o plánované trase najdete na speciálním webu, který se výstavbě metra D věnuje.

„Intenzivně jednáme s vlastníky pozemků. Kdyby se nám nepodařilo vybudovat všechny vestibuly, metro by se mělo začít razit, následně se dodělají a otevřou všechny stanice,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Stejným způsobem postupovala Praha při stavbě metra B na Černý Most, kdy byla stanice metra Kolbenova dokončena až po zahájení provozu trasy. 

Nová linka metra by měla cestujícím přinést celou řadu novinek. Hlavní změnou je, že vlaky bude řídit automat. Budou tak jezdit bez řidiče. Vstup do metra pak bude možný jen přes turnikety. Podobným způsobem fungují metra v řadě světových metropolí.

Proti původnímu záměru se ale neuskuteční architektonická soutěž na novou podobu stanic. Podle Dolínka by to oddálilo zahájení stavby. První část metra D by měla být hotová do roku 2022, zda bude předpokládaný termín dodržen, ale není jisté.

Vedení trasy metra D – koncepce řešení DÚR 12/2011
Zdroj: Metroprojekt

Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů. Pro cestující se naposledy otevřely nové stanice před rokem na lince A. Prodloužení trasy do Motola přišlo na zhruba 20 miliard korun.