Vyškovem kvůli opravám D1 projede 200 kamionů denně. Radnice o plánu nevěděla

Až dvě stě kamionů denně projede v následujících dvou týdnech centrem Vyškova. Firma Metrostav totiž přes něj začala vozit beton na opravy další části dálnice D1. Radnice se o plánované trase dozvěděla jen necelý týden dopředu. Nyní se obává, že krajské silnice takové množství kamionů nevydrží.

Vyškovem projede zhruba dvě stě kamionů denně
Zdroj: ČT24

Lence a Věře Svobodovým projíždí nově před domem jeden kamion za druhým. Auta těžší než 30 tun pendlují mezi lomem v Opatovicích na Vyškovsku a dálnicí D1. Podle Metrostavu je to nejvýhodnější cesta. Obyvatelé se ale o záměru společnosti dozvěděli až z pátečních novin.

„Nikdo se nás na to neptal, nikdo to s námi neprobíral,“ okomentovala situaci Lenka Svobodová. Její matka Věra Svobodová se navíc obává, že kamiony zničí cestu. „Udělají škodu. Všechny silnice jsou popraskané, nevím, jestli pak tu silnici spraví,“ uvedla. S tím souhlasí i Ladislav Svoboda. „Silnice tu nejsou na taková auta stavěné,“ vysvětlil.

Právník: město muselo o stavbě vědět

Podle Svobodových musel o záměru Metrostavu někdo z vedení města vědět. To samé si myslí i právník Radek Ondruš. „Stavby se zpracovávají v rámci stavebních a územních řízení, která se vedou přes veřejné vyhlášky. To znamená, že pracovníci na majetkových odborech o tom vědět měli a mohli. Nevěřím, že by úředníci o takové stavbě nevěděli,“ uvedl právník.

Podle něj muselo město povolit i místo pro dočasnou betonárku. K ní vede osmikilometrový úsek po úzkých silnicích třetí třídy. V centru Vyškova pak mají řidiči tři možnosti, jak se dostat k opravované dálnici.

Video Bez komentáře: O plánové trase podle starosty radnice nevěděla
video

Bez komentáře: O plánované trase podle starosty radnice nevěděla

Starosta: radnice o plánu ví týden

Starosta Vyškova Karel Goldemund (ČSSD) ale tvrdí, že radnice se o plánovaných trasách dozvěděla minulý týden. „Nikdo nic neschvaloval. Vidíme, že tam došlo k porušení, protože povolení vydalo ministerstvo dopravy a je v něm napsáno, že stavebník musí trasy projednat, což se nestalo,“ vysvětlil starosta.

Mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha potvrdil, že s Vyškovem nikdo nekomunikoval včas a řádně. „Nicméně my jsme měli zato, že tu věc bude komunikovat stavebník a stavebník měl za to, že tu věc budeme komunikovat my,“ uvedl. Špatná domluva mezi ŘSD a Metrostavem tak způsobila komplikace na cestách.

Starosta dodal, že chápe, proč je průjezd městem pro Metrostav výhodnější. „Jiná trasa v podstatě neexistuje, protože z Opatovic nyní cesta jiná není. Oni ale zase musí chápat, že pro město a jeho obyvatele je to nevýhodné,“ doplnil starosta.

Krajské silnice zátěž nevydrží 

O plánovaných trasách nevěděla ani vyškovská policie. S radnicí se pak dohodla na zvýšené kontrole kamionů a posílení hlídek. „Snažíme se zajistit plynulost provozu a kontrolujeme i přetížení vozidel,“ potvrdila policejní tisková mluvčí Alice Musilová.

Betonářské práce mají trvat zhruba dvanáct až osmnáct dnů. „Navážet by se mělo od šesti do osmnácti hodin. Zhruba dvě stě plných kamionů betonu, musíme připočítat, že budou nějak pendlovat, takže může projet čtyři sta kamionů denně. Krajské komunikace nejsou připraveny na to, aby snesly takovou jednorázovou zátěž,“ popsal situaci starosta. Škody bude město vymáhat po stavebníkovi nebo zhotoviteli. „Jsem realista a vím, jak ty věci fungují. Mám obavy, že spláčeme nad výdělkem,“ uzavřel.