Ekologičtěji: Cestující v Novém Jičíně mají vozit elektrobusy

Zastupitelé Nového Jičína chtějí investovat 40 milionů korun do nových elektrobusů. Dopravní prostředky nahradí čtyři už dosluhující autobusy. První cestující by se ve vozech poháněných elektřinou měli v Novém Jičíně projet už příští rok.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

Důvod je prostý. Údržba současných naftových autobusů je značně drahá. „Stojí asi 500 000 korun. Deset let staré autobusy trápí časté poruchy,“ uvedl redaktor České televize Lukáš Horák.

Město plánuje kromě čtyř elektrobusů pořídit také stejný počet dobíjecích stanic v hodnotě necelých 400 tisíc korun. „Ty by mohli využívat i běžní řidiči,“ podotkl Lukáš Horák. Rozpočet Nového Jičína přitom nákup nových elektrobusů tolik nezatíží. Dostane na ně totiž dotaci ve výši 90 procent vynaložených prostředků.

Video Události v regionech plus (Ostrava)
video

Nový Jičín chce elektrobusy

„Město by projekt spolufinancovalo pouze deseti procenty. Získali bychom 36 milionů, platili pouze čtyři miliony,“ sdělil starosta Nového Jičína Jaroslav Dvořák (ČSSD).

Nový Jičín ale není jediným městem, které má o elektrobusy zájem. Třeba Ostrava má rovnou čtyři. Jezdí na lince 38. A zájem o ekologičtější MHD mají kromě Nového Jičína a Ostravy také v Třinci nebo Opavě. Třinec by rád od příštího roku využíval jen elektrobusy. Opava pak podává dotaci na deset parciálních trolejbusů. Ty se nabíjí z troleje a mohou v cestě pokračovat i jako elektrobus.

Miliardy do ekologické dopravy

Do modernizace veřejné dopravy se v Moravskoslezském kraji v posledních devíti letech investovaly z evropských prostředků 2,2 miliardy korun. Peníze umožnily nejen vznik dopravních terminálů a zastávek, ale s jejich pomocí se pořídilo 256 autobusů, trolejbusů, tramvají a vlaků. Vyplývá to ze statistiky Regionální rady Moravskoslezsko, která v kraji měla na starosti rozdělení evropských dotací v uplynulém plánovacím období. Čísla potvrdil mluvčí rady Michal Sobek.

„Dopravci významně obměnili své vozové parky. Lidé cestují s větším komfortem a bezpečněji. Nová vozidla jsou ekologičtější a mnohem více spojů mohou používat postižení lidé. Podíl bezbariérových vozidel se za sledované období zvýšil o polovinu až dvojnásobně podle druhu vozidel,“ uvedla ředitelka Úřadu regionální rady Moravskoslezsko Kateřina Dostálová.

Největším projektem, s jehož financováním pomohly evropské dotace, bylo pořízení pěti vlakových souprav City Elefant. Na projekt za více než miliardu korun získaly České dráhy z EU 326 milionů korun. „V kraji jezdí 166 nových autobusů, z toho 80 vozidel městské hromadné dopravy v Ostravě, Opavě, Havířově, Frýdku-Místku a Orlové. Dalších 86 autobusů obsluhuje příměstské a meziměstské linky napříč krajem. Dopravní podniky v Ostravě a Opavě nakoupily 79 tramvají a trolejbusů. České dráhy s přispěním EU pořídily 11 nových vlaků na regionální tratě,“ dodal Sobek.

Jezdí se i na CNG

V regionu přibyly také nové dopravní terminály a zastávky. Nejdražší z těchto staveb byla modernizace přestupního terminálu v Ostravě-Svinově. Na projekt za 416 milionů korun šlo z evropských dotací 296 milionů korun.

„Terminály a zastávky se změnily v Ostravě – kromě Svinova například i na hlavním nádraží, v Hulvákách, Dubině, u Karoliny nebo na Hranečníku, ale také na jiných místech v kraji – v Bruntálu, Studénce nebo Rýmařově. Dostavuje se terminál v Třinci,“ uvedl Sobek.
Regionální rada Moravskoslezsko je zodpovědná za uplatnění evropských prostředků určených na rozvoj kraje. Aktuálně od roku 2007 proplatila 18,4 miliardy korun. Za evropské dotace v započatém období 2014 až 2020 už zodpovídají pověřená ministerstva.

Loni pak na linky Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyjely první autobusy na zemní plyn (CNG). Více než sty autobusy na CNG podnik obnovuje třetinu svého vozového parku. Autobusy na plyn stály dohromady téměř 700 milionů korun, na dalších 23 milionů přišly úpravy hal pro údržbu vozidel s pohonem na CNG.