Dopravní experti: České silnice jsou pro motorkáře nebezpečné

Devatenáct motorkářů zemřelo během prvních pěti měsíců na českých silnicích. To je o tři více než vloni. Další pomník přibyl i na jihu Moravy. S příchodem léta tragických nehod přibývá. Většinou je na vině vysoká rychlost, ale také nebezpečné silnice. Podle dopravních expertů má Česko proti západní Evropě velké mezery.

Počet motorkářů na silnicích roste, zvyšuje se i počet dopravních nehod
Zdroj: ČTK Autor: Vít Černý

Vrstva jemného štěrku přímo uprostřed jízdního pruhu, právě tak vypadají některé silnice na začátku motorkářské sezóny. Známka toho, že silničáři vozovku opravovali, pro motorkáře to znamená ale velké nebezpečí. Dalším rizikem jsou asfaltové hrboly nebo nepoužívané železniční přejezdy v zatáčce. „V posledních letech se na silnicích necítím moc bezpečně. Je čím dál tím větší provoz a silnice taky nejsou v dobrém stavu,“ říká motorkář Jiří Mindler.

Ředitelství silnic a dálnic se podle svého mluvčího Jana Rýdla snaží nebezpečné úseky průběžně opravovat. „Ve spolupráci s kraji a policií hledáme nejvhodnější řešení, jak nebezpečná místa opravit,“ říká Jan Rýdl.

Některá svodidla jsou nebezpečná

Nejsmrtelnějším protivníkem motorkářů jsou paradoxně svodidla, která mají bezpečnost zvyšovat. „Při položení motocyklu a najetí pod svodidlo může svodidlo řidiči amputovat končetiny,“ říká ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Takovým fatálním následkům by se dalo zabránit takzvanou ochranou proti podjetí. V Česku je ale jen na několika úsecích u Blanska nebo v Buchlovských vrších. I to se snaží ředitelství silnic a dálnic řešit. „Za posledních deset let se nám podařilo vyměnit dvě třetiny zastaralých nebezpečných svodidel, především na dálnici,“ doplňuje Jan Rýdl

Motorkáři chtějí zážitek a adrenalin

Ve dvou třetinách nehod jsou na vině sami motorkáři. Podle nových vědeckých výzkumů se zejména začátečníci dívají špatně na silnici před sebou. „Nesprávně natočí hlavu při průjezdu do zatáčky, a tím špatně vyhodnotí jízdní oblouk a neupraví rychlost,“ vysvětluje ředitel ústavu soudního inženýrství VUT v Brně Aleš Vémola.

 

Pro motorkáře nejsou podle dopravních expertů poslední dobou motorky jen dopravním prostředkem, ale slouží hlavně ke sportovnímu vyžití a pro zážitkovou jízdu plnou adrenalinu. Správně musí být oči ve stejné rovině jako povrch silnice. Tragédiím ale ani tato poučka nezabrání. Policisté i sami motorkáři proto radí těm, kteří si chtějí užít rychlost a bezpečí, ať využijí jízd na závodním okruhu.