První úsek mezi Pardubicemi a Hradcem je dvoukolejný: Cestující se svezou rychleji i bezpečněji

Správa železniční dopravní cesty dokončila první úsek modernizace jedné z nejvytíženějších tratí na východě Čech, která spojuje krajská města Hradec Králové a Pardubice. Nová trať je dvoukolejná, vlaky se tak mohou míjet bez zastavování a také po ní mohou jezdit rychleji. V příštích letech pak mají začít i další fáze oprav tak, aby byl celý úsek mezi krajskými městy dvoukolejný.

Video Události v regionech (Praha)
video

Vlaky mezi Stéblovou a Opatovicemi mohou jezdit rychleji

V modernizovaném úseku mohou nyní vlaky projíždět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. I kvůli tomu je u Stéblové jedna z nejdelších výhybek v Čechách, která měří 94 metrů.

Protože však SŽDC po nátlaku místních obyvatel dočasně obnovila i nedalekou zastávku Opatovice-Pohřebačka, soupravy musejí často zastavovat, a úspora času je tak malá. „Cestující mohli zaznamenat zkrácení časů o devět minut u osobních a o sedm minut u spěšných vlaků,“ dodává ředitel pro osobní přepravu ČR Pardubice Tomáš Netolický.

V příštích letech pak budou úpravy trati pokračovat: „Jedna v úseku Opatovice – Hradec Králové začne zřejmě v roce 2019 a potom ve stejném roce část Rosice nad Labem – Stéblová. Investiční náklady obou staveb činí dohromady kolem pěti miliard korun,“ uvedl náměstek ředitele stavební správy východ SŽDC Jan Travěnec.

Podle něj se mezi Stéblovou a Opatovicemi výrazně zvýšila bezpečnost provozu na železnici. Právě u Stéblové se 14. listopadu 1960 stalo největší železniční neštěstí v historii českých zemí. Při srážce osobního vlaku taženého parní lokomotivou s plně obsazeným motorovým vlakem zemřelo 118 lidí, zhruba sto dalších utrpělo zranění.

/*json*/{"map":{"lat":50.089506118492224,"lng":15.716520721289049,"zoom":12,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.094265377735894,"lng":15.752677917480469,"type":1,"description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/
 

Vybudování druhé koleje na železniční trati se ale vůbec nelíbí některým obyvatelům jižních čtvrtích Hradce Králové. „Tady dojde k totálnímu zničení kvality bydlení a z tradiční zelené čtvrti tady zeleň vůbec nebude,“ zlobí se jedna z místních obyvatelek. Občanská sdružení se proto chtějí přihlásit jako účastníci do územního a pak do stavebního řízení, stěžují si na nedostatek informací.

Na východě Čech se chystají další miliardové investice do železnice

Kromě modernizace trati z Hradce Králové do Pardubic chystá SŽDC i další obří investice na východě Čech: Pro zrychlení dopravy mezi Pardubicemi a Chrudimí by měla vzniknout zcela nová trať, takzvaná Ostřešanská spojka. Náklady se odhadují na 2,3 miliardy korun a stavět by se mělo v letech 2019 až 2022.

Zhruba ve stejném období chce také SŽDC modernizovat železniční uzly Pardubice a Česká Třebová a úsek trati mezi Chocní a Ústím nad Orlicí na hlavním železničním koridoru, což má dohromady stát přes 15 miliard korun, s financováním SŽDC opět spoléhá na evropské dotace.