Na kole z Brna do Vídně přes křižovatky a po silnici

Už šestnáct let funguje cyklotrasa Eurovelo9 mezi Brnem a Vídní. Ačkoli jsou na ní bezpečné úseky, část trasy vede i po silnicích. Cyklisté tak nejsou zcela odděleni od silničního provozu. Už na začátku trasy cyklista několikrát křižuje silnice nebo musí na velkých křižovatkách sesednout z kola.

Video Bez komentáře: S kamerou cyklostezkou Brno - Vídeň
video

Bez komentáře: S kamerou cyklostezkou Brno-Vídeň

Například v obcích Rebešovice, Rajhradice, Opatovice nebo Iváň se trať shoduje se silnicí. Oproti tomu bezstarostná je jízda v Žabčicích, kde cyklista jede po zvláštním chodníku. V Blučině zase prochází asfaltovaná stezka polem. Projeli jsme s kamerou první úsek cyklotrasy od Olympie do Iváně. Podívejte se, jak situace na cyklotrase vypadá.

Více než 170 kilometrů trasy je rozděleno na čtyři úseky, z nichž dva leží na českém území. První úsek, dlouhý asi 37 kilometrů, spojuje Brno s Ivání, druhý objíždí Novomlýnské nádrže a končí v Hevlíně na rakousko-českých hranicích. Další dvě části stezky vedou vinařskými Dolními Rakousy až do Vídně.  Úpravy stály více než 73 milionů korun, část platil Jihomoravský kraj a Svazek obcí, většina peněz byla čerpána z evropských dotací.

Cyklotrasa vznikla pod záštitou svazku 23 obcí od roku 2000 jako součást dřívější Jantarové stezky. Ta v minulosti sloužila jako obchodnická tepna mezi Vídní, Brnem a Krakovem. Evropská cyklistická federace, která spravuje cyklokoridory v Evropě, plánuje propojení všech úseků cyklostras do roku 2020. Pokud se to podaří, bude možné jet na kole od polského přístavu Gdaňsk až do chorvatského města Pula, které je na západě země a na jihu Istrijského poloostrova, po vybudované cyklotrase.

Markéta Lankašová

Autorka je studentkou žurnalistiky Masarykovy univerzity v Brně