Letadla nad Ostravou hlídá nové řídící centrum i věž. Stály 150 milionů korun

O prvním červnovém týdnu začali dispečeři ostravského letiště Leoše Janáčka oficiálně sledovat letecký pohyb nad Ostravskem z nového řídícího centra a věže. Modernizace stála přibližně 150 milionů korun.

Mošnovské letiště
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

„Ostrava se tím jako regionání letiště dostává mezi špičku v rámci podobných zařízení v Evropě,“ sdělil Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu České republiky (ŘLP). Podle něj to zároveň potvrzuje rostoucí význam Ostravy na letecké mapě Evropy.

Projekt nové řídící věže se začal odvíjet už v roce 2011. Samotná stavba probíhala od roku 2014 až do loňska. Modernizace ostravského řídícího centra a věže úzce souvisela s takzvaným programem obnovy regionálních letišť. V uplynulých letech již byla v jeho rámci vybudována nová řídící centra na letištích v Brně a Karlových Varech.

Video Studio 6
video

Letištní věž

Zdroj: ČT24

Stará věž pro řízení letového provozu z počátku 80. let minulého století už byla podle Klímy nevyhovující. „Součástí nové je také přibližovací středisko pro kontrolu řízení letu, který se nachází v okrsku letiště Ostrava,“ podotkl Klíma. 

„Pro nás to byl poměrně velký dluh, protože tady byla poslední věž, kde jsme nebyli ve svém, byli jsme v poměrně nevyhovujících prostorech. Je to poslední modernizace v rámci všech regionálních letišť v České republice. Je tady poslední generace technologií,“ řekl ředitel ŘLP Jan Klas.

Systémy mošnovského střediska podle něj nejsou svým rozsahem tak sofistikované jako například na letišti v Praze, kde je mnohem větší provoz, obsahují ale poměrně unikátní technologie. „Zmínil bych Rohde and Schwarz, kteří tady instalovali voice communication system, komunikační systém, který integruje antény i část, kterou používá uživatel, všechno běží přes internetový protokol. To je jedna z moderních technologií, která je tady prvně použita,“ řekl Klas.

„Přechod ze starých systémů na moderní byl dlouhodobě pečlivě připravován. Nastal 26. května ve 3 hodiny ráno,“ sdělil Richard Klíma s tím, že nové středisko by mělo být v provozu přibližně do roku 2050. Poté bude nejspíš třeba opět renovovat jeho technologické vybavení.

Z nové věže mají dispečeři rozhled na oba prahy vzletové a přistávací dráhy, a to včetně výhledu do prostorů konečného přiblížení z obou směrů. Díky speciálnímu zasklení nejsou ani rušeni zvukem z okolního provozu. Jejich pracoviště se nachází v nejvyšším šestém podlaží věže ve výšce 20 metrů. V zázemí budovy pracuje 36 lidí, z toho 16 řídících letového provozu. Zbytek osádky tvoří techničtí a administrativní pracovníci.

Letiště ročně odbaví 22 000 letů a zároveň 308 000 pasažérů, což bylo o čtyři procenta více než v roce 2014. Významný je podle Klímy také nárůst letů převážejících zboží. Dispečeři se zde rovněž starají o pravidelné linky do Prahy, Düsseldorfu, Londýna a Paříže. V letní sezoně pak čekají nárůst objemu přepravy pasažérů do vybraných turistických letovisek. Letiště totiž využívají stroje firmy Travel Service či TunisAir a přibývají tak sezonní pravidelné charterové lety do přímořských destinací. Na podzim spustí i pravidelnou linku do Dubaje ve Spojených arabských emirátech.

Státní podnik Řízení letového provozu ČR poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru České republiky a na letištích v Praze, Brně, Mošnově a Karlových Varech. Letiště je zároveň prvním v Česku, na které jezdí (od loňska) pravidelné vlakové spoje. V září se na něm pravidelně koná jedna z největších akcí v zemi, Dny NATO a Dny Vzdušných sil Armády ČR, kterou každoročně navštěvují statisíce lidí.

Na mošnovském Letišti Leoše Janáčka Ostrava se letos otevřelo také nové Integrované výjezdové centrum za téměř 260 milionů korun. Slouží zdravotnickým záchranářům a spolu s nimi i letištním hasičům, kteří se sem přestěhovali ze zastaralého stanoviště.