Obyvatelé Bavor chtějí dálnici do Vídně přes svou obec, rozhodli v referendu

Obyvatelé Bavor na Mikulovsku chtějí vést dálnici D52 katastrálním územím obce ve stopě stávající silnice první třídy. Rozhodli tak v místním referendu. Obec vypsáním hlasování reagovala na návrh zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, které dálnici umisťují právě do stopy současné silnice. K nim lidé v těchto dnech mohou podávat připomínky. Referendum mělo vedení obce pomoci rozhodnout, zda nějaké vznese.

Dálnice do Vídně zatím končí u Pohořelic
Zdroj: ČT24 Autor: ČT24

Z celkového počtu 325 oprávněných voličů se jich k hlasování dostavilo 151. Na otázku „Souhlasíte s výstavbou plánované dálnice D52 přes katastrální území obce Bavory v trase stávající komunikace R52?“ odpovědělo kladně 90 lidí, záporně 60. Jeden volič nezaškrtnul žádnou odpověď. Referendum je platné a závazné.

Úsek dálnice na Vídeň mezi Pohořelicemi a Mikulovem má podle nedávno schváleného krajského návrhu zásad územního rozvoje vést přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou. Silnice první třídy, která vede katastrem obce Bavory, by se měla v budoucnu změnit v dálnici D52. Obec už v minulosti s touto trasou nesouhlasila. „Budeme respektovat přání občanů,“ uvedla k výsledkům starostka.

Stavba měla začít už před šesti lety

O trase dálnice na Vídeň se vedou dlouhodobé spory a soudy. Varianta spojení Brna s Vídní přes Břeclav padla už v roce 2009, když České republika podepsala s Rakouskem mezistátní dohodu o propojení D52 a A5 na místě přechodu Mikulov–Drasenhofen. Stavba D52 ve variantě přes Nové mlýny měla začít už v roce 2010. Právě na návrh obcí Bavory a Dolní Dunajovice ale Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska včetně sporné trasy mezi Pohořelicemi a Vídní.

Varianty plánované trasy D52
Zdroj: HBH projekt

Zatímco obyvatelé Pohořelic, kde dnes dálnice končí, podporují variantu dálnice přes Nové mlýny, ekologická sdružení protestují. Nelíbí se jim, že by D52 měla vést chráněnou krajinnou oblastí. 

Jihomoravský kraj je jediný v republice, který nemá schválený územní plán. Dokud ho neschválí, nemůže Ředitelsví silnic a dálnic stavbu dálnice chystat. Do 15. června je možné ke konečnému návrhu dokumentu podávat připomínky, které poté musí kraj kompletně vypořádat. „ Pak dostane dokument ke schválení krajské zastupitelstvo a do voleb ho schválí,“ řekl radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL).

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic místní referendum není nástrojem územního plánování. O jiné variantě D52 než přes Nové Mlýny neuvažuje. „Ředitelství silnic a dálnic bude i nadále pracovat s koridorem D52 vymezeným v platné politice územního rozvoje ČR, které odpovídá i schválená varianta projednávaná v aktuálním procesu pořizování Zásad územního rozvoje. O jiné variantě se ani neuvažuje, a to s ohledem na velmi intenzivní postup Rakouska při výstavbě dálnice A5 směrem k hranici,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.