Lanovku na Pustevnách čeká rekonstrukce. V Evropě je nejstarší

Loni oslavila sedačková lanová dráha, která turisty vyváží na Pustevny, už pětasedmdesáté narozeniny. Letos ji čeká zasadní rekonstrukce – od základů se změní její horní část. Přestavba by měla stát kolem 15 milionů korun.

Vizualizace horní části lanovky na Pustevnách
Zdroj: ČT24

Vše by přitom podle zjištění redaktorky České televize Markéty Radové mělo být dokončeno ještě tuto zimu. „Stávající budovu zcela zboříme a postavíme novou,“ uvedl vedoucí lanovky Petr Chrostek. Půjde přitom o moderní stavbu. „Bude ze skla, kamene a dřeva, nebude se už jednat o typ valašských kolib a chalup,“ dodal.

Turisté tam najdou restaurační zařízení, toalety, půjčovny sportovních potřeb a obchody. Horní část lanovky navrhl kopřivnický architekt Kamil Mrva. Přibližně 150 metrů od ní se v těchto dnech rodí také nová naučná stezka. Na jednotlivých zastávkách najdou turisté vyřezávané sochy zvířat, která v okolí žijí. Sochy bude až do poslední květnové neděle vyrábět na řezbářském sympoziu osm tvůrců.

Video Studio 6
video

Lanová dráha na Pustevnách se změní

Zdroj: ČT24

Kromě horní části lanovky by se v dohledné době měla rekonstruovat také samotná dráha. To však přijde na řadu později. „Je stará téměř 30 let a měla by se vyměnit,“ uvedl Chrostek, jehož tým součásti lanovky pravidelně modernizuje. Spodní zázemí dráhy je nové od loňska.

Dráha z Trojanovic na Pustevny, kterou se ročně přepraví na 200 tisíc osob, je podle Petra Chrostka nejen nejstarší v Evropě, ale vůbec na celém světě. „V Americe ji postavili až tři měsíce po nás,“ řekl.

Ke kompletní výměně lanovky může podle Chrostka dojít v horizontu dvou až pěti let. Záleží však na tom, zda se podaří sehnat peníze. „Chceme zde udělat kabinkovou lanovou dráhu,“ sdělil vedoucí dráhy. Cena takového projektu by se mohla pohybovat do 150 milionů korun.