Na ozubnicovou trať Tanvald–Harrachov vyjely speciální vlaky

Tanvald (Jablonecko) – Na unikátní ozubnicové trati z Tanvaldu na Harrachov dnes zahájili novou sezonu. Zubačka v ní oslaví 110 let od svého zprovoznění. Na trať vyjely speciální vlaky, ten dopolední táhl sedm vagonů a sotva stačil zájmu výletníků, odpoledne už stačily jen čtyři. Chladné počasí řadu lidí od výletu do hor odradilo. Trať z Tanvaldu přes Harrachov do polské Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byl ale přeshraniční provoz zastaven, vlaky na trať znovu vyjely až loni.

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje. Ta pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je totiž nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. 

Historii zubačky přibližuje i muzeum, které vybudovala parta nadšenců z železniční společnosti v nevyužívaných prostorách kořenovského nádraží. I to dnes zahájilo novou sezonu. Asi nejcennějším exponátem muzea je kus kolejí s ozubnicí a ozubeným kolem z lokomotivy. Z části nevyužívané trati ho dovolila vyříznout Správa železniční dopravní cesty. Na trati je totiž ozubnice v místech, kde ji lidé nemohou vidět. V muzeu je také historický stožár elektrického vedení, který připomíná, že trať do Polska byla v první polovině minulého století elektrifikovaná.

V rámci oslav 110 let zubačky, které se uskuteční od 6. do 8. července, vyjede na trať i parní lokomotiva a historické soupravy by měly jezdit až do Polska.