Hrozí stávka v pražské dopravě. Odboráři nesouhlasí s odvoláním ředitele

Nejprve odvolání z funkce předsedy představenstva, následně i z pozice generálního ředitele. Jaroslav Ďuriš tak končí v Dopravním podniku hlavního města Prahy. V čele představenstva firmy ho nahradí Martin Gillar, který působil v České poště. Vedením firmy byl zatím pověřen člen představenstva Ladislav Urbánek, spekuluje se ale, že ředitelem bude Gillar. Odboráři jsou však Ďurišovým odvoláním znepokojeni a vyhlásili stávkovou pohotovost. 

Dozorčí rada Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) ve středu odvolala z představenstva nejen Jaroslava Ďuriše, ale skončila také ekonomická ředitelka a místopředsedkyně představenstva Magdalena Češková.

„Poslední měsíce jsme se neustále snažili dohodnout na tom, že dopravní podnik musí mít také strategický rozvoj, musí někam cílit a být modernizovaný, musí dojít k úpravám ve vnitřní činnosti – ale zároveň musí být zachována vstřícnost k pasažérům a jistota zaměstnanců. To jsme bohužel nenašli, a proto se dozorčí rada odhodlala ke kroku,“ vysvětlil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Novými členy představenstva rada zvolila technického ředitele podniku Jana Šurovského a právě ředitele divize rozvoje a strategie České pošty Gillara. O něm se v médiích už objevily spekulace, že by měl nahradit Ďuriše v čele podniku. Zatím ho nahradil v čele představenstva. 

Video Události
video

Události: Ďuriš skončil v DPP, odbory hrozí stávkou

Události: Ďuriš skončil v DPP, odbory hrozí stávkou

Reportáž: Ďuriš skončil v DPP, odbory hrozí stávkou

Odborář Obitko: Obáváme se krize, snížení mezd i míst

 

Jak Ďuriš, tak Češková přišli i o své ředitelské posty. Firmu zatím povede člen představenstva a dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek, Češkovou nahradí dosavadní vedoucí odboru účetnictví Marek Polický. Ďuriš řekl, že se ke svému odvolání zatím nechce vyjadřovat. Představenstvo rozhodovalo na mimořádném jednání.

„Vzhledem k tomu, že dozorčí rada odvolala členy, předsedu a místopředsedkyni představenstva, bylo nutné bezodkladně zvolit alespoň jednoho nástupce. Dozorčí rada se změnami v představenstvu bude zabývat na příštím jednání. Do té doby je mým úkolem zabezpečení chodu společnosti a seznámení se s interními procesy. Zároveň jsem poděkoval paní Češkové i panu Ďurišovi za jejich dlouhodobou práci pro DPP,“ uvedl nový předseda představenstva Gillar.

Jaroslav Ďuriš
Profil

Jaroslav Ďuriš

Jaroslav Ďuriš nastoupil do pražského dopravního podniku v roce 1981 , v odštěpném závodě Metro působil v provozních a později manažerských pozicích. V letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním ředitelem celého dopravního podniku. Z DPP odešel v roce 2008, rok po nástupu generálního ředitele Martina Dvořáka. Poté pracoval ve společnosti Skanska a také u několika výrobců železničního zabezpečovacího zařízení. Od dubna 2012 byl rok a půl generálním ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice. O místo šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již na podzim 2012, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobilu Milanu Křístkovi. Ve funkci ale vydržel jen necelý rok. Ředitelem DPP se tak Ďuriš stal v říjnu 2013.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) už ve středu změnu uvítala, je to podle ní od dozorčí rady správný krok. „Místo, aby se problémy DPP řešily, tak se spíše kumulovaly,“ dodala s tím, že mimo jiné pochybuje o výběru nového investičního ředitele. Ďuriš podle ní také manažersky nezvládl spor s firmou Rencar, která provozuje reklamu v metru.

Odbory vyhlásily stávkovou pohotovost – ale jen zpola

Odvolání generálního ředitele ale nevnímají příliš pozitivně odboráři. „My jsme dnes svolali mimořádné jednání prezidia odborových svazů a jsme znepokojeni tím, co se děje okolo DPP. Z naší rozpravy je jasné, že jej vidíme negativně. Připomíná nám to doby minulé, kdy do DPP vstupovali lidé, kteří neměli s podnikem nic společného a neznali jeho chod,“ řekl prezident odborových svazů Jiří Obitko. 

Z rozhovorů se zaměstnanci podle Obitka vyplynulo, že se prý obávají destabilizace podniku; vyhlásili proto časově neomezenou stávkovou pohotovost, aby stávka, pokud by destabilizace přišla, nepůsobila jako blesk z čistého nebe. „Jakmile budou relevantně zodpovězeny všechny naše dotazy, pak ji samozřejmě ukončíme,“ řekl.

Chtějí vědět, zda nyní nehrozí snižování mezd nebo stavů. Náměstek Dolínek proto už poslal zaměstnancům dopis, ve kterém uvedl, že se jich změny v podniku nedotknou. Stejně tak se prý nebude propouštět ani nepřijdou o benefity.

Ve stávkové pohotovosti ale odbory nejsou jednotné. Základní organizace odborového svazu pohotovost prostřednictvím předsedy Luboše Olejára dementovala. „Pokud takovou informaci zveřejnila jedna z 22 odborových organizací zde působících, pak o tom nikdo jiný neví než úzké vedení oné organizace,“ uvedl Olejár.

Organizace, kterou vede, podle něj nevidí důvod k vyhlašování stávkové pohotovosti. „Rozhodně platí, že naprostá většina zaměstnanců nebude stávkovat kvůli zákonnému odvolání generálního ředitele,“ napsal Olejár. 

Ďurišovi hrozil konec už na podzim 

Podle informací ČTK odvolala dozorčí rada Jaroslava Ďuriše z představenstva kvůli nespokojenosti se směřováním DPP. Najevo ji dali zástupci ANO a ČSSD, zatímco představitelé Trojkoalice Ďuriše v minulosti podporovali. Nyní si pouze vyžádali, aby současně s ním skončila v představenstvu místopředsedkyně Češková. DPP v tiskové zprávě uvedl, že důvodem personálních změn je potřeba urychlit modernizaci podniku a zároveň snížit náklady při zachování kvality služeb.

O Ďurišově působení jednala dozorčí rada DPP již loni v říjnu. Krátce předtím ho v rozhovoru pro ČTK kritizovala primátorka Krnáčová, které se nelíbilo, že chtěl dopravní podnik od města více peněz na pokrytí svých nákladů. Rada se poté zabývala možností jeho odvolání z čela představenstva, tehdy však vůbec nedošlo k hlasování.

DPP je největší městskou firmou a zaměstnává asi 10 tisíc lidí. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Praha jeho fungování dotuje více než 11 miliardami ročně.