Ďuriš již není předsedou ani členem představenstva DPP

Generálního ředitele pražského dopravního podniku Jaroslava Ďuriše odvolala dozorčí rada z představenstva. Byl přitom jeho předsedou. Ředitelem DPP Ďuriš ale zůstává. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ho kritizovala již loni, krátce před mnohaměsíční koaliční krizí, ale v jednáních tehdy zazněl názor, že by mohl skončit ve funkci ředitele, zatímco v čele představenstva by zůstal. Nynější změnu označila za správný krok.

Jaroslav Ďuriš
Zdroj: ČTK Autor: Michal Kamaryt

Dozorčí rada Dopravního podniku hl. m. Prahy, kterou vede náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), odvolala z představenstva dva vrcholové manažery společnosti. Kromě Jaroslava Ďuriše skončila v představenstvu také ekonomická ředitelka a místopředsedkyně představenstva Magdalena Češková.

V představenstvu je nahradil technický ředitel DPP Jan Šurovský a také Martin Gillar z vedení České pošty.

Podle informací ČTK odvolala dozorčí rada Jaroslava Ďuriše z představenstva kvůli nespokojenosti se směřováním DPP. Najevo ji dali zástupci ANO a ČSSD, zatímco představitelé Trojkoalice Ďuriše v minulosti podporovali. Nyní si pouze vyžádali, aby současně s ním skončila v představenstvu místopředsedkyně Češková. DPP v tiskové zprávě uvedl, že důvodem personálních změn je potřeba urychlit modernizaci podniku a zároveň snížit náklady při zachování kvality služeb.

Pod Ďurišem se kývalo křeslo už na podzim 

O Ďurišově působení jednala dozorčí rada DPP již loni v říjnu. Krátce předtím ho v rozhovoru pro ČTK kritizovala primátorka Krnáčová, které se nelíbilo, že chtěl dopravní podnik od města více peněz na pokrytí svých nákladů. Rada se poté zabývala možností jeho odvolání z čela představenstva, tehdy však vůbec nedošlo k hlasování.

Petr Dolínek poté naznačil, že je možné, že by Ďuriš sice již nebyl generálním ředitelem, ale zůstal by předsedou představenstva. Po aktuálním zasedání dozorčí rady je ale situace zcela opačná. 

Krnáčová změnu vítá. „Od dozorčí rady správný krok. Místo, aby se problémy DPP řešily, tak se spíše kumulovaly,“ dodala s tím, že mimo jiné pochybuje o výběru nového investičního ředitele. Ďuriš podle ní také manažersky nezvládl spor s firmou Rencar, která provozuje reklamu v metru.

Ačkoli se původně zdálo, že bude dozorčí rada o budoucnosti hlavy dopravního podniku jednat již koncem října, vše změnil rozpad pražské koalice. Náměstek Dolínek poté řekl, že se situací v dopravním podniku není spokojen, ale k odvolání ředitele nemá nikdo mandát.

Pokud by musel Jaroslav Ďuriš skončit i ve funkci generálního ředitele, kterým se stal po Milanu Křístkovi, definitivně by tak skončila éra zahájená výběrovým řízením v roce 2012, tedy v éře primátora Svobody (ODS). Tendru se zúčastnili Křístek i Ďuriš, zvítězil v něm Milan Křístek. Po roce ve funkci ho však nechal nový primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) odvolat. Jmenování Ďuriše zdůvodnil tím, že ve výběrovém řízení skončil druhý. V mezidobí řídil Jaroslav Ďuriš českobudějovický dopravní podnik.

Zda bude z pozice generálního ředitele skutečně odvolán, rozhodne představenstvo. V minulosti však bylo odvolání ředitele z představenstva vždy nakonec spojeno s jeho koncem v čele firmy. Naznačuje to i vyjádření předsedy dozorčí rady a náměstka Dolínka. „Jménem dozorčí rady chci poděkovat Jaroslavu Ďurišovi za práci, kterou pro DPP v posledních 2,5 letech při stabilizaci podniku vykonal.“

Jaroslav Ďuriš
Profil

Jaroslav Ďuriš

Jaroslav Ďuriš pracoval v pražských Dopravních podnicích hl. m. Prahy od roku 1981, zprvu v provozních pozicích, později ve vedení závodu Metro. V roce 2002 se stal personálním ředitelem celého dopravního podniku. Krátce po příchodu generálního ředitele Martina Dvořáka však odešel.

Čtyři roky poté pracoval v soukromých firmách, v roce 2012 se ale ucházel o ředitelská místa v dopravních podnicích v Praze a Českých Budějovicích. Zatímco v Praze tehdy neuspěl, na jihu Čech pozici získal. Po odvolání Milana Křístka se ale v roce 2013 stal generálním ředitelem DPP.

Během Ďurišova působení otevřel dopravní podnik úsek metra V.A do stanice Nemocnice Motol a také vyjednal rozšíření výbavy ve druhé sérii tramvají 15T. Na druhé straně společnost nedokázala vybrat dodavatele nových autobusů, tendr v březnu zrušila.