Pěší zóny, víc přechodů? Dopravu v Praze mají „poladit“ sami lidé

„Polaď Prahu!“ vyzývá hlavní město své občany. K tomuto účelu spustilo nové webové stránky, kde mají lidé možnost zapojit se do plánování změn v dopravě. Magistrát je chce realizovat na základě nového dokumentu Plánu udržitelné mobility, který nastaví pravidla veškerého pohybu po metropoli a okolí na desítky let dopředu.

Přeplněný autobus - ilustrační snímek
Zdroj: ČTK Autor: Vít Šimánek

„Plán udržitelné mobility Prahy a okolí bude hotový v roce 2018, od kdy takový dokument musí mít zpracovaný všechna velká města v rámci Evropské unie, neboť je to jedna z podmínek čerpání evropských fondů,“ vysvětluje na stránkách projekt. Ovlivní cyklisty, chodce, autobusovou i automobilovou dopravu.

Petr Dolínek

radní pro dopravu hlavního města Prahy

„Plán udržitelné mobility nemá za cíl bezmyšlenkovitě omezovat automobilový provoz ve městě, jeho úkolem je najít rovnováhu mezi efektivní dopravou a místem pro život. Proto chceme, aby se do ladění Prahy zapojila i veřejnost.“

Petr Dolínek

radní pro dopravu hlavního města Prahy

Kromě lepšího rozvoje města si Praha od plánu slibuje také větší bezpečí a lepší dostupnost. Po spuštění webu se do akce může zapojit také veřejnost. K dispozici je jednoduchá aplikace, kde může kdokoliv popsat, co je ve městě potřeba „poladit“, případně může kliknout do mapy a přímo vybrat místo nebo lokalitu, kde s něčím nejsou spokojeni. 

Oborníci tvrdí, že současné plánování dopravy je zastaralé a nepočítá s dojížděním lidí ze Středočeského kraje do Prahy. „Lidé často volí raději auto než MHD, ale protože my si myslíme, že vlaky a jiné možnosti jsou zajímavější než automobil, v tuto chvíli pracujeme na tom, abychom zdůvodnili ve studiích to, co už jsme prezentovali před několika lety, že na území středních Čech musí vznikat záchytná parkoviště,“ dodal Dolínek. 

Poznatky občanů nebudou pro okrasu 

Specialista pro koncepci dopravy Václav Novotný tvrdí, že sběr materiálu od veřejnosti poslouží jako klíčový podnět, pro následné zpracování. Lidé si mohou „stěžovat“ na cokoliv. Polaď Prahu řeší jak drobné věci (např. značení), tak otázku infrastruktury (kam povede nové metro). 

Nahlášené chyby se vepíšou do dokumentu jako celek, který bude mimochodem závazný také pro měnící se zastupitelstvo. Plán by měl být apolitický a měl by navrhnout konkrétní opatření, proto by nemělo dojít k tomu, že se po případné rošádě na radnicích změní. 

Video Studio ČT24
video

Specialista na dopravu: Plán bude pro zastupitelstvo závazný