Segwaye už se po centru Prahy kymácet nebudou

Praha se chystá už od července zakázat provoz vozítek segway v celém historickém jádru hlavního města. Nařízení, jehož návrh magistrát zpracovává, schvaluje rada. Podle vedení Prahy 1 může platit už během této turistické sezony. Provozovatelé vozítek chtějí naopak vytyčit v centru několik koridorů, kde by se na nich lidé směli pohybovat. Pokud jim metropole podnikání znemožní, nevylučují žalobu u soudu.

Video Zprávy
video

Zprávy: Konec segwayů v centru Prahy

Právě Praha 1 proti segwayům dlouhodobě bojuje kvůli velkému množství stížností. Magistrát zvažuje několik možností, jak vozítka regulovat. Provoz segway by měl být podle vedení města zakázán na chodnících, stezkách pro cyklisty a chodce a v pěších a obytných zónách. 

Vedle varianty stanovující konkrétní zakázané či povolené ulice v rámci celého města, má ke zvážení i 3 zónové návrhy. První z nich vychází ze současné památkové zóny chráněné UNESCO. Další dvě kopírují buď oblast Prahy 1 a Prahy 2, kam už teď nesmí auta nad 3,5 tuny, nebo zónu, kam nesmí vozy nad 6 tun.

Vozítka segway v Praze
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Kamaryt

„Věříme, že se nám do začátku sezony podaří prosadit zákaz v zóně památkové rezervace,“ říká místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS). Starosta téže městské části Oldřich Lomecký (TOP 09) má za to, že mírnější verzi by magistrát mohl schválit jedině na nátlak provozovatelů.

Provozovatelé segwayů si chtějí atraktivní trasy ponechat

Ti navrhují Praze vlastní variantu, která vyznačuje koridory, kam by jezdci obsluhující vozítko směli. Jejich trasa vede především po nábřežích v centru, přes Letnou anebo na Petřín. Plošný zákaz by považovali za zmaření svých investic.

Podle Zuzany Eliášové z Asociace Segway ČR má organizace k dispozici vlastní právní výklad. Počkají až na výsledek hlasování a zváží, jestli se obrátí na soud. Asociace zdůrazňuje, že její členové kladou na bezpečnost velký důraz. Nesdružuje ale všechny půjčovny. Praha s problémy ale počítá.

Omezení segwaů umožňuje legislativní změna

Jakmile pražská rada nařízení projedná, budou se k němu moci vyjádřit všechny městské části a každá z nich se k zákazu může přidat. Hlavní město se rozhodlo využít změny zákona o provozu na pozemních komunikacích, který zavádí definici osobního přepravníku, tedy segway, pravidla jeho pohybu, a obcím dává možnost nařízením vymezit na svém území místa, kde je provozování osobního přepravníku zakázáno.