Z Letňan na Dejvickou pražským podzemím bez přestupu? Zatím ne

Události v regionech: Expresní autobusy Blankou nepojedou (zdroj: ČT24)

Z pražských Letňan do Dejvic sice jezdí metro, tím je ale nutné zajet do centra a přestupovat mezi linkami. Alternativou mohla být tangenciální autobusová linka vedená tunelovým komplexem Blanka, ale nebude – nejsou na ni peníze. Zatímco náměstek primátorky pro dopravu tvrdí, že o potřebnou částku přišel kvůli opozičnímu zásahu do rozpočtu, opozice viní radu, že nedokáže hospodařit s rozpočtem, který si sama schválila.

Již když se plánovalo zprovoznění tunelového komplexu Blanka v roce 2014 – nejprve na jaře, potom na sklonku podzimu – zvažoval Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) zavedení expresní autobusové linky, která by tunelem, popř. navazujícími tunely Městského okruhu projížděla. Městské autobusy se ale poté, co se tunel loni konečně otevřel, Blankou nerozjely a nezmění se to ani v budoucnu.

Mluvčí ROPIDu Filip Drápal upozornil, že z hlediska organizátora dopravy by zavedení nové linky nebyl problém. „Máme několik variant, kdy kombinujeme různé trasy, různé konečné, využití Strahovského tunelu i Blanky,“ shrnul. Potíž však nastala, když chtěl ROPID od města peníze, aby mohl linku objednat.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) zastupitelé seškrtali rozpočet a na autobusy Blankou již nezbylo. „Peněz jsem měl v rozpočtu na rok 2016 nachystáno dost. Ale kvůli rozhodnutí ODS, TOP 09 a Trojkoalice, které mi snížilo o čtvrt miliardy rozpočet na MHD v Praze, mám velmi limitované peníze,“ řekl náměstek.

Opozice však tvrdí, že autobusy mohly pražskými tunely jezdit již loni a město k tomu mohlo použít peníze, které nakonec vůbec neinvestovalo a zbyly. „Adriana Krnáčová a spol. nedokázali vyčerpat jedenáct miliard z rozpočtu, které si sami připravili. Tyto peníze byly mimo jiné na dopravní infrastrukturu,“ upozornil opoziční zastupitel Filip Humplík (ODS).

V případě, že by se zastupitelé na rozpočtové změně pro zavedení nové expresní linky přece jenom dohodli, narazilo by centrální pražské vedení ještě na jeden problém – radnici Prahy 6. Ta nechce připustit, aby autobusy vyjížděly z Blanky na Vítězné náměstí, neboť Svatovítská ulice, kterou by musely jezdit, je již nyní ve špičkách přetížená. Podle Petra Dolínka by ale linka bez zajíždění na Vítězné náměstí neměla smysl.