Antimonopolní úřad zrušil hradecký tendr na autobusové dopravce

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil tendr Královéhradeckého kraje na autobusové dopravce za 5,6 miliardy korun bez DPH. Kraj s verdiktem nesouhlasí a chystá rozklad k předsedovi ÚOHS. Smlouvy se stávajícími dopravci vyprší na konci roku. 

Podle ÚOHS obsahoval tendr na dopravce několik netransparentních a diskriminačních požadavků. Úřad kritizoval například poplatky za vjezd na autobusová nádraží, která mnohde vlastní soukromníci, nebo přesnou specifikaci autobusů, která náhodou odpovídala vozovému parku jednoho z uchazečů. Zmínil i konkrétní stroje na jízdenky, které už jeden z dopravců používá a ostatní by si je museli teprve pořídit. 

Kraj s tím ale nesouhlasí a chce proti rozhodnutí ÚOHS podat rozklad. Tvrdí, že podobné podmínky v jiných krajích prošly. Zadávací podmínky tendru, který má vybrat dopravce pro léta 2017 až 2026, kritizují i autobusové odbory. Tendr podle nich neřešil růst platů řidičů, rozhodnutí úřadu proto přivítaly.

Odbory: Zadávací řízení bylo připravené diletantsky 

„Potvrdilo se, že jsme při kritice tendru měli pravdu. Zadávací řízení bylo připravené diletantsky a byl to paskvil, který by znamenal pro řidiče jen bídu a utrpení,“ řekl odborový předák ve společnosti BusLine Jiří Kuchyňka. Nová soutěž by podle něj měla být vypsána podle jednotné metodiky zadávání autobusových tendrů v celé ČR. Námitky proti tendru podaly také některé dopravní společnosti.

Kraj soutěž vypsal už loni 17. září. Obálky s nabídkami se měly původně otevírat 8. prosince. Termín byl ale po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci posouván, naposledy na 5. dubna. Ani tento termín ale nevyšel. ÚOHS na začátku dubna tendr předběžným opatřením zastavil, dokud nedokončí šetření.

Smlouvy se stávajícími dopravci vyprší na konci roku

Dotovanou autobusovou dopravu nyní v regionu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V novém tendru je kraj rozdělený na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem, nebo také jedna.

Smlouvy se stávajícími dopravci ale vyprší už na konci roku. Pokud by byl tendr definitivně zrušen, mohl by kraj nové dočasně vybrat zjednodušenou soutěží, takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění. Prodloužit smlouvy nynějším dopravcům není podle kraje možné a nový řádný tendr už se nestihne.