Ze zisku ústeckých SMS jízdenek si dodavatel bere 30 procent

Ústí nad Labem – Pouze dvě třetiny z toho, co zaplatí cestující za SMS jízdenky, dostává dopravní podnik v Ústí nad Labem. Zbytek peněz si nechává zprostředkovatel služby. Radnice by chtěla systém změnit, podíl pro externí firmu považuje za příliš vysoký.

SMS jízdenky jsou podle hesel, kterými je radnice uvedla, určeny mladým, zapomnětlivým a všem, kdo chce jít s dobou. Především jsou však pro ty, kdo chtějí snadno přijít k penězům, dodává radnice nyní. Značná část z ceny 3,5 milionu dosud prodaných SMS jízdenek totiž neskončila v kase ústeckého dopravního podniku, nýbrž u firmy, která službu zajišťuje. „Platíme 30 procent. Odpovídá to smlouvě z roku 2008,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Magda Bejšová.

Takový podíl ze zisku nedostává žádný jiný provozovatel systému SMS jízdného, přestože se takové lístky prodávají v mnoha městech. Jan Kubata (ODS), který byl ústeckým primátorem v době, kdy se SMS jízdenky začaly prodávat, se k nim nyní odmítl vyjadřovat. Naznačil však, že podíl pro soukromou firmu považuje za důsledek doby, kdy byly jiné ceny a jiná konkurence. Ne každý s tím však souhlasí. „To vůbec nebylo o konkurenci. Bylo to o tom, jak přihrávali smlouvy svým kamarádům a přátelům,“ uvedl zastupitel Pavel Vodseďálek (KSČM).

Současné vedení města teď hledá způsob, jak SMS jízdenky zlevnit. Pravděpodobně to ale bude možné až poté, co smlouva se současným dodavatelem vyprší. „Kdyby byly SMS jízdenky levnější, mohlo být levnější měsíční jízdné pro žáky a studenty,“ poukázal přitom zastupitel Jakub Zavoral (TOP09).

SMS jízdenky však nejsou jedinou ústeckou zakázkou, která je pro město značně nákladná. Příliš si podle kritiků účtuje například odtahová služba nebo reklamní agentury. Radnice proto nechá smlouvy prověřit.

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)