O dopravci vlaků Liberec–Drážďany rozhodne soutěž

Liberec – Další železniční tendr připravuje Liberecký kraj společně s německým dopravním svazem ZVON. Dopravcům nabídnou linku Liberec–Drážďany. Spoje dnes jezdí ve čtyřhodinovém taktu a jsou značně vytížené – nejvíce před Vánoci, kdy je nutné dokonce přidávat posilové vlaky. Dnes linku společně zajišťují České dráhy a DB Regio s dieselovými jednotkami Siemens Desiro. Vítěz tendru začne z Liberce do Drážďan jezdit v roce 2014.

Organizátoři soutěže očekávají velký zájem železničních dopravců. „Věříme, že společné zadávací řízení přinese další zlepšení vlakového spojení na atraktivní trase do saské metropole včetně zvýšení počtu přímých spěšných vlaků z osmi na deset,“ slíbil náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp. Liberecký kraj podle něj bude hradit prokazatelnou ztrátu dopravce na české straně, a pokud budou podmínky výhodné, připlatí také za protažení spojů do Tanvaldu nebo Frýdlantu. Do Tanvaldu zajíždí dva páry drážďanských vlaků i dnes, avšak pouze o víkendech.

Liberecký kraj pořádá společně se svazem ZVON už druhou železniční soutěž. Před třemi lety vybírali ještě ve spojení s Ústeckým krajem dopravce pro linku Liberec–Rybniště/Seifhennersdorf. Tehdy vyhrála německá společnost Vogtlandbahn ze skupiny Netinera, která provozuje vlaky pod názvem Trilex od loňského roku.

Ačkoli jsou vlaky Liberec–Drážďany objednávány regionem, délkou své trasy (132 kilometrů) už se přibližují spíše rychlíkům. Do loňského roku na nich také jezdily komfortní jednotky s naklápěcí skříní, letos je ovšem nahradily jiné soupravy.

Liberecký kraj patří k průkopníkům železničních tendrů. Uspořádal už dva a je to patrné na vozovém parku, který po zdejších kolejích jezdí a patří k nejlepšímu v zemi. Kromě pohodlných vozů z 90. let minulého století vozí cestující i čerstvě pořízené motorové vozy Regioshuttle a jednotky Desiro.