Chodci riskují a přebíhají před tramvajemi. Mnohdy ale nemají jinou možnost

Od začátku roku srazily tramvaje v českých městech už 127 chodců. Naposledy třeba začátkem dubna v Praze nebo v Plzni. Lidé často riskují a před soupravou přebíhají – i když podle předpisů má tramvaj vždy přednost. Na mnoha místech ale nemají jinou možnost než jít přes koleje anebo silnici.

Některé ostrůvky nejsou dostatečně široké
Zdroj: ČT24 Autor: hac

Například na točně tramvaje číslo 4 na náměstí Míru v Brně jsou dvoje koleje vedle sebe. Lidé vystoupí z jedné tramvaje a málem je srazí druhá. Cestující se totiž málokdy pořádně rozhlédnou a zkontrolují si, zda po další koleji nic nejede. Řidiči se navíc někdy rozjíždějí bez upozornění, nebo zazvoní až při jízdě. „Nestalo se tu ještě neštěstí, ale bojím se o vnuka, je to nebezpečné,“ popsala situaci Helena Moučková.

„Je to nepřehledné. Město má své architekty, pokud je neplatíme zbytečně, tak toto je jejich práce,“ uvedl Patrik Matyáše, který přes  tramvajové koleje doprovázel syna k přijímacím zkouškám. Točna je podle něj ještě více nepřehledná pro řidiče osobních aut, než pro chodce.

Další problémy: úzké ostrůvky a chybějící přechod 

O pár kilometrů dál v Brně je situace jiná, ale stejně nebezpečná. U Semilassa není mezi ostrůvkem a chodníkem přechod. Lidé tak musí přebíhat silnici a kličkovat mezi auty. „Obzvlášť nebezpečné to může být ve chvíli, když se řidič snaží projet na zelenou a jeho pozornost je koncentrovaná na semafor,“ vysvětlil mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Problémem u Semilassa je také komplikované přecházení mezi jednotlivými zastávkami. „Z tramvajové zastávky nemají lidé příliš mnoho možností, jak se dostat na autobus odjíždějící ze sousední větve křižovatky, než přebíhat vozovku před tramvají. Nebo jít přes tři přechody a to nikdo neudělá,“ uvedl dopravní inženýr Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Ideální by bylo vést auta po kolejích

Podobných míst jsou v českých městech stovky. Jednotlivé radnice se jejich počet snaží snižovat – jenže vždy je to kompromis – chodec versus doprava. Pro větší bezpečí stačí podle Centra dopravního výzkumu rozšířit ostrůvek nebo namalovat přechod. „Úzký ostrůvek je problém v dopravní špičce, kdy se na něm lidé strkají, padají do vozovky a nejsou schopní přestoupit z přední tramvaje do zadní,“ popsal Skládaný. Nástupní prostor by rozšířil alespoň o metr.

Nejideálnější a zároveň nejradikálnější by podle něj bylo prodloužit stávající chodník až k nástupnímu protoru a vést auta po kolejích. „Je to i reálné, je to podle předpisů. Například v Brně na zastávce v Selské na Proškově náměstí. V zahraničí je to naprosto běžné,“ dodal. Taková úprava je podle něj v řádech milionů korun.