Metro už rok zajíždí až do Motola, čtvrtá linka by se mohla začít kopat v roce 2018

Přesně před rokem rozšířily čtyři stanice linku A pražského metra. Za tu dobu je využilo 33,5 milionu lidí. Nejvytíženější z nových stanic, Nádraží Veleslavín, měla ulehčit dopravě na pražské letiště. Před protažením linky totiž jezdil autobus až z původní konečné Dejvická. V současnosti se řeší vznik čtvrté podzemní linky. Podle ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše je problém hlavně s výkupy pozemků, pokud ale půjde všechno dobře, kopat by mohli začít za dva roky.

Video Studio 6
video

Před rokem se otevřely nové stanice metra, další začnou budovat možná za dva roky

Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol navýšily celkový počet stanic pražského metra na šedesát jedna. Jejich stavba začala v květnu 2010, o pět let později je využívali první cestující. Za celý rok tu nastoupilo a vystoupilo 33, 5 milionu lidí. „Přepravili jsme víc lidí, než se čekalo,“ poznamenal ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Podle šéfa dopravního podniku se nové stanice nepotýkaly s velkým počtem „dětských nemocí“. „Dolaďovali jsme software u výtahů. Bylo tu několik průsaků, které byly způsobeny poruchou vodovodu, což je u podzemních staveb relativně normální,“ uvedl Ďuriš.

Kritiku sklidila stanice Nádraží Veleslavín kvůli chybějícímu eskalátoru. Do vestibulu ještě cestující vyveze, dál ale musí po normálních schodech. Záhy se zde objevili nosiči zavazadel, které ale Ďuriš bere jako „aprílový žertík Aeroholdingu, který si je platí“. Problém s eskalátory se tím podle něj nevyřešil. Projekt podle něj vázne v části, v níž investuje SŽDC.

Veleslavín eskalátory potřebuje i proto, že se stal novou přestupní stanicí pro cestu na pražské letiště, kam často míří lidé s těžkými a objemnými kufry. I tak se ale podle Ďuriše dopravě na letiště ulevilo.

Na trase nedávno testovali i nejdelší autobus. „Měl 21 metrů. Můžu oznámit, že připravujeme další, konkurenční test jiného výrobce autobusu, který je ještě delší, než který tady jezdil,“ dodal ředitel dopravního podniku.

Metro do Krče

Do budoucna se má ale podzemí Prahy rozrůst o další stanice metra, které by měly tvořit čtvrtou linku vedoucí z Pankráce do Písnice. Na přípravě stavby linky D se podle Ďuriše intenzivně pracuje.

„Samozřejmě jsou tam problémy hlavně s výkupy pozemků, protože někteří vlastníci mají pocit, že na tom zbohatnou nebo, řekněme, budou vydírat investora, ale jinak to postupuje poměrně dobře, takže jsem spokojen,“ přiblížil.

V tuto chvíli připravují žádost o stavební povolení, a pokud všechno bude v pořádku, mohli by začít kopat v roce 2018. Pražští radní v loňském roce rozhodli, že se jako první začne stavět část z Pankráce do Depa Písnice a hotovo by mělo být v roce 2022.