A přeci se kýve. Metronom se vrací na Letnou

A přece se kýve. Metronom se vrací na Letnou (zdroj: ČT24)

Na pražskou Letnou se vrátilo opravené kyvadlo metronomu. Nově je natřené nazeleno a v noci bude barevně svítit. Poslední opravu si vynutili vandalové. Podle Filipa Schrolla z Pražské správy nemovitostí někdo totiž do mechanismu metronomu hodil dlažební kostku a poškodil ozubené kolo.

Dvoutunové kyvadlo metronomu bylo rozděleno na dvě části. Na Letnou ho dopravil kamion s návěsem. S pomocí jeřábu ho technici servisní firmy opatrně složili na zem. Nejsložitější bylo kyvadlo vyzvednout a připojit ho k soukolí stroje, jeho délka totiž dosahuje téměř osmnácti metrů.

Pražská správa nemovitostí vydává ročně na údržbu metronomu dvě stě tisíc korun. Na Letné symbolicky odměřuje čas už dvacet pět let. „Oprava se vyšplhala na jedna celá šest milionu korun. Takže nám vandalové způsobili nemalou škodu,“ řekl Schroll.

Metronom na Letné
Zdroj: Mlch Petr/ČTK

Kyvadlo metronomu změnilo barvu a přibyla na něm lišta s diodovými svítidly. Zelený nátěr bude prý víc ladit s přírodou v Letenském parku. Nový vzhled i barevné osvětlení kyvadla musí ještě schválit památkový odbor pražského magistrátu.

Metronom navrhl výtvarník Vratislav Novák původně v kombinaci černé a červené barvy. V minulosti hrál metronom různé role. Před referendem o vstupu do Evropské unie kmitalo kyvadlo mezi červeným NE a modrým ANO. Během předsednictví Česka v roce 2009 byl nasvícen v barvách Evropské unie.

obrázek
Zdroj: ČT24
  • Pohyblivý umělecký objekt nazval výtvarník Vratislav Novák „Stroj času“. Protože připomíná Mälzelův metronom s reverzním kyvadlem (Jan Nepomuk Mälzer v roce 1816 na podnět Ludwiga van Beethovena zhotovil první mechanický metronom), ujalo se pro něj označení „Metronom“, ačkoli mechanická konstrukce je úplně jiná.
  • Letenský pohyblivý stroj byl vztyčen v roce 1991 u příležitosti 100leté průmyslové výstavy. Kyvadlo, které vyrobila společnost ČKD Racionalizace pro Československou všeobecnou výstavu konanou v roce 1991, je vysoké 25 m a váží 7 tun. Jeho základem je tříboký jehlan, který nese kyvadlo s výkyvem šedesáti stupňů.
  • Rovnováhu zajišťuje dvoutunové vahadlo. Instalaci kyvadla nemohla kvůli obavám z porušené statiky podstavce po odstřelení Stalinova pomníku provádět pozemní technika, proto jej na místo osadila obří helikoptéra.