Krumlov boj proti reklamě nevzdává. Když to nejde po zlém, půjde to po dobrém

Český Krumlov přitvrdí v boji s křiklavými a nevkusnými reklamami. Radnice se vzhled historického města, zapsaného do seznamu kulturního dědictví UNESCO, snaží kontrolovat, ale přiznává, že na zadavatele reklam je krátká. Nepomáhají opakované výzvy ani pokuty. „Nejdůležitější by bylo, kdybychom našli nějaký konsenzus s těmi podnikateli, aby sami pochopili, že i reklama město dotváří,“ řekl místostarosta Českého Krumlova Josef Hermann (KDU-ČSL).

Video Události v regionech (Praha)
video

Krumlov boj proti reklamě nevzdává

Problematické je i vystavování zboží před obchodem nebo mobilní poutače. „Pokud je to mobilní zařízení, tak my prostě nevíme, jakým způsobem tomu zamezit. To je věc, kterou neumíme na základě památkového zákona řešit,“ poukázal ředitel NPÚ České Budějovice Daniel Šnejd.

Do roku 2005 pravidla reklamy upravovala městská vyhláška, kterou ale ministerstvo vnitra zrušilo. Zůstal jen stavební zákon, a proto se teď radnice zaměří ještě na informační kampaň.

S reklamou bojuje i Liberec, Kolín nebo Benešov

Problémy s takzvaným reklamním smogem mají samozřejmě i jinde, v jiných městech. Například v Liberci musí mít žadatel o umístění reklamy v centru povolení od památkové péče i rady města. A když pak třeba na billboardu změní obsah, musí žádat o nové povolení. Za porušení vyhlášky tam hrozí pokuta až dva miliony korun.

Chránit historické centrum před reklamou chtějí i v Benešově, kde kvůli tomu plánují vydat novou vyhlášku. Podle ní by měl reklamní poutače schvalovat dopravní inženýr a taky architekt.

Také Kolín plánuje sjednotit poutače a podmínky pro reklamu zpřísnit. „Primárně bychom chtěli mířit na historické centrum,“ uvedl místostarosta Michael Kašpar (Změna pro Kolín).