Za vykolejení vlaku u Topolan dostali tři pracovníci SŽDC podmínku

Za vykolení nákladního vlaku u Topolan potrestal soud tři pracovníky SŽDC podmínkou. Odsoudil je za obecné ohrožení, protože v době vykolejení byla trať ve velmi špatném stavu – většina šroubů na kolejnicích nebyla dotažená. Při nehodě v červnu 2011 se naštěstí nikdo nezranil.

Nehoda se stala na rušné trati mezi Brnem a Olomoucí
Zdroj: ČTK Autor: Igor Šefr

Právě za špatný stav kolejnic je podle žalobce Radka Hůlky odpovědných pět zaměstnanců SŽDC. „Pokud by alespoň jeden řádně pracoval, vlak by nevykolejil. Trať měli kontrolovat a důsledně upozorňovat na nedostatky,“ uvedl Hůlka. Advokátky obžalovaných ale jejich vinu odmítají a oponují, že jde o systémové selhání.

Podle Hůlky se ale dopustili obecného ohrožení z nedbalosti. Žádal proto pro ně vězení v délce od jednoho roku do tří let. Navíc požadoval, aby jim soud zakázal činnost v železniční dopravě na tři až pět let. Soud nakonec potrestal jen tři z nich, dva zbývající zprostil obžaloby.

12 vagonů zůstalo na kolejích, 13 v poli 

Nákladní vlak vykolejil u Topolan na Vyškovsku před pěti lety. Tehdy, na začátku června, na rušné trati mezi Brnem a Přerovem sjelo krátce po poledni z kolejí třináct z 25 prázdných vagonů na uhlí. Při nehodě se souprava roztrhla a vykolejené vozy se převrátily. Poškodily šedesát metrů kolejnic a strhly dva sloupy vedení, naštěstí se ale při nehodě nikdo nezranil.

Strojvedoucí inspekci řekl, že náhle před sebou uviděl zvlněné koleje. Lokomotivě a šesti dalším vozům se přes ně podařilo bez problémů projet. Vagonům uprostřed soupravy ale ne. Zbylých šest vozů pak zůstalo přímo na kolejích.

Na trati nebyly dotažené téměř žádné šrouby

Vykolejení soupravy zapříčinily povolené šrouby připevňující koleje k pražcům. Důležitým zjištěním pro vyšetřování je znalecký posudek. V něm stojí, že trať byla v místě nehody ve špatném stavu. V kolejišti nebylo dotažených 95 až 99 procent šroubů.

O tom, že trať není zcela v pořádku, podle inspektorů Správa železniční dopravní cesty věděla už několik dnů. Už před vykolejením strojvedoucí údajně průběžně hlásili do stanic problémy při jízdě v kritickém úseku.

Práce na zprovoznění trati pak trvaly několik dní. Podílel se na nich i speciální tank. Původně dráhy odhadovaly škodu na 1,4 milionu korun. Po dokončení všech oprav ale konečnou částku vyčíslily na 4,7 milionu.