Odbory v Hradci: Tendr je odbytý, odvolejte náměstka Janečka

Spor mezi odboráři přepravních firem a Královéhradeckým krajem sílí. Odbory žádají zastavení pětimiliardové soutěže na zajištění autobusové dopravy od roku 2017. Podmínky desetiletého tendru jsou prý nekvalitně připravené a třeba přichystané jízdní řády nutí řidiče k nebezpečné jízdě. K tomu chtějí i odchod náměstka hejtmana pro dopravu Karla Janečka. Takové požadavky však kraj odmítá.

Video Události v regionech (Praha)
video

Odbory si stěžují na nesplnitelné podmínky tendru

„Stále jsou pro nás závazné především všechny právní posudky, které máme k dispozici. A ty říkají, že zrušení soutěže by bylo nezákonné. Neplánuje se ani žádná personální změna ve vedení kraje,“ zaznívá od mluvčí hejtmanství. 

Chybné jízdní řády prý nutí k rychlé jízdě

Odbory, které jsou ve stávkové pohotovosti, představily analýzu rizik dopravy, již si nechaly zpracovat u odborné firmy B&C Dopravní systémy. Vyplývá z ní, že chystané jízdní řády obsahují řadu spojů, které nejsou sjízdné, aniž by dopravci porušili dopravní předpisy. „Například linka mezi Janskými Lázněmi a Trutnovem se nedá zvládnout. Aby tam řidič dokázal čas naplnit, musel by jet minimálně 90 kilometrů v hodině,“ řekl ředitel B&C Dopravní systémy Pavel Beneš. Případné zpoždění autobusu však bude krajem penalizováno.

Hejtman Lubomír Franc na jednání s odbory

Zdroj: ČTK

Kraj se chce s analýzou seznámit, avšak výhrady k jízdním řádům odmítá. „V zadávací dokumentaci jsou uvedeny pouze rámcové jízdní řády, tedy spíše orientační, aby měli uchazeči stejné podmínky k nacenění nabídky,“ uvedla mluvčí. Samotné stanovení konkrétních jízdních řádů je podle kraje už na dopravci, který řády stanoví tak, aby zajistil bezpečnost silničního provozu.

Za kolik na nádraží? 

Zadávací dokumentace má však podle odborů další vadu - neřeší platby za vjezd na autobusová nádraží. Některá z nich jsou totiž ve vlastnictví dopravců, což prý může vyvolávat nerovné podmínky v soutěži. Hejtmanství k tomu uvedlo, že kraj má právo poplatky za vjezd plošně regulovat, přičemž vlastník nádraží nesmí zneužít dominantního postavení na trhu. Situaci by podle kraje pomohlo vyřešit i to, že by si města postavila vlastní autobusová nádraží, a to i za pomoci evropských dotací.

Odbory odmítají i požadavek kraje na co nejnižší stáří autobusů, což je podle odborů požadavek likvidující malé a střední firmy.