Parní lokomotivy na zvláštní jízdy potřebují tuny uhlí a desetitisíce litrů vody

S velikonočním víkendem začala také sezona historických a výletních vlaků. V sobotu se na tratě opět vydaly i čtyři parní lokomotivy, aby odvezly zvláštní vlaky ve středních Čechách, ale i na Jindřichohradecku, Českobudějovicku a na Valašsku. Připravit složitý stroj starý desítky let k náročné práci ale není jednoduché. Vše začíná již den předem.

Video Zprávy v 16
video

Jak se připravuje parní lokomotiva na zvláštní jízdu

Parní vlaky z Prahy na Křivoklát, které jezdí obvykle pětkrát za rok, bývaly doménou mohutné modré parní lokomotivy „Albatros“, která však již déle než čtyři roky nemá kotel způsobilý k provozu. Nyní je v opravě i dlouholetá náhradnice „Šlechtična“, a tak na tradiční velikonoční Křivoklátský expres vypravily České dráhy tendrovou parní lokomotivu 464.008, které se přezdívá „Bulík“ nebo „Ušatá“.

Dvanáct hodin příprav

Příprava na náročnou dvoudenní službu začala již v pátek. Osmou nejstarší z „Ušatých“ sice obvykle opatrují nadšenci v Hradci Králové, ale pro službu na Křivoklátském expresu byla již připravena ve vršovickém depu.

Před cestou bylo potřeba naložit ji palivem a vodou – přesněji sedmi tunami uhlí a třinácti kubíky vody. Podle topiče Petra Králíka by mělo uhlí stačit zhruba na 250 kilometrů. „Hodnota je závislá na sklonových poměrech trati a hmotnosti vlaku,“ upozornil však.

Následovalo mazání a důkladná kontrola. „Jestli jsou všechny šrouby utažené, jestli jsou všude pojišťovací závlačky, jestli nejsou prasklá péra,“ popsal strojvedoucí Pavel Turek.

Noc z pátku na sobotu již byla pracovní. Lokomotiva byla zatopená a lidé, kteří o ni pečují, přicházeli každé tři hodiny přikládat. Nakonec se „Ušatá“ rozjela, aby v soupravě historických dřevěných vozů odvezla nadšené cestující ze Smíchova na velikonoční slavnost na Křivoklát. V té době uplynulo od začátku příprav na jízdu asi dvanáct hodin.

Vyprodané jízdy

Ačkoli lokomotivě zkonstruované ve 30. letech pro vozbu lehčích rychlíků a osobních vlaků na vedlejších tratích vypomáhala s těžkou soupravou ještě dieselová lokomotiva na postrku, lidé si svezení ujít nenechali. Naopak, sobotní jízda byla vyprodána týden předem a později se vyprodala i nedělní jízda.

Po druhé velikonoční jízdě v neděli pojede letos Křivoklátský expres ještě třikrát, a to v srpnu, říjnu a prosinci. Letní a podzimní vlak bude vyjíždět z Prahy-Braníka a z Křivoklátu pokračovat až do Lužné u Rakovníka, kde je železniční muzeum.