Na Vltavě závodily dračí lodě

Praha - Příznivci dračích lodí z celé republiky zahájili na Vltavě v Praze novou sezonu. Akci s názvem Pražské dračí zívání pořádal už podruhé dívčí klub Tragédky a Pražský klub dračích lodí. Na jednom z vltavských břehů se týmy utkaly v přátelském závodu. Na trati dlouhé 6,66 kilometru poměřilo své síly osm posádek z Prahy, Jablonce nad Nisou nebo Brna. Sezona závodů dračích lodí začíná pravidelně v dubnu a končí v říjnu.

Podle závodníků je pádlování na dračích lodích sport pro všechny. Dnes závod vyhrál pražský tým Haka, složený převážně z mladších závodníků, hned za nimi se ale umístily Tragédky, které se pyšní čistě ženským složením. „Jezdíme hlavně proto, že nám to dělá dobře a máme z toho dobrý pocit. Věkový průměr máme 68 let,“ dodal Miloš Chudomel z týmu Oldies.

Moderní dragonboating se v Čechách rozšířil asi před dvaceti lety. „Zájem o dračí lodě všeobecně v Čechách i v Evropě roste. Je to dané i tím, že je to sport o zábavě,“ uvedla 
organizátorka z týmu Tragédky Tereza Vlasáková. „Jsme otevřeni všem, zájemcům vysvětlíme techniku pádlování a poskytneme i veškeré vybavení,“ dodal Radomír Špok z Pražského klubu dračích lodí. Pravidelné tréninky jsou podle něj dvakrát týdně, tým se pak účastní asi sedmi závodů za sezonu. Nejvyšší sportovní soutěží závodů dračích lodí v ČR je Český pohár dračích lodí, jehož první ročník se uskutečnil v roce 2004.

Tradice dračích lodí pochází z Číny, má mytický základ v období před dvěma tisíci lety a váže se k legendě o vlasteneckém básníkovi, který spáchal kvůli zármutku nad tehdejší korupcí sebevraždu skokem do řeky Mi-Luo. Moderní éra těchto plavidel se datuje od roku 1976, kdy se uskutečnil první festival dračích lodí v Hongkongu.

Loď s typickou vyřezávanou dračí hlavou na přídi pojme maximálně 20 pádlujících. Součástí posádky je i kormidelník, který stojí na zádi a řídí směr. Bubeník sedící na špičce čelem k pádlujícím pak údery do koženého bubnu udává rytmus, motivuje posádku a informuje ji o tom, jak se závod vyvíjí. Loď měří standardně 12,5 metru a váží 250 kilo. Je vyrobena z materiálů kevlar a karbon v kombinaci se skelným vláknem a její cena je zpravidla 250 000 korun.

Reportáž Anny Rackové (zdroj: ČT24)
Vydáno pod