Soumrak éry Opencard. Praha začala vydávat Lítačku, zažádalo o ni přes 700 lidí

Uplynul zhruba měsíc od chvíle, kdy primátorka Adriana Krnáčová překvapila zprávou o utajeném projektu nové tramvajenky Lítačka. A v úterý už Praha začala vydávat první zelené průkazky. Do Škodova paláce si pro ně přišlo 716 lidí. Pilotní projekt potrvá do června. Náklady na zavedení karty, která má nahradit problematickou Opencard, odhaduje město do deseti milionů korun. Opencard, kterou nyní používá 1,2 milionu lidí, vyšla na asi 1,7 miliardy korun.

Lítačka
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

Na Lítačku zdarma má nárok každý, komu vypršela platnost Opencard nebo do jejího konce zbývají maximálně tři měsíce. Pokud si někdo chce Lítačku pořídit bez splnění této podmínky, vyjde ho na sto korun.

„Více než třetina lidí si přišla karty vyměnit i přesto, že jim ještě nekončila platnost a neměli nárok na její výměnu zdarma,“ řekl IT ředitel Operátora ICT Václav Strnad. Nabít kupon s jízdným si lidé musí na přepážkách dopravního podniku v některých stanicích metra nebo v hlavní chodbě Škodova paláce. 

Každý, kdo bude chtít elektronickou tramvajenku, dostane nově Lítačku. Majitel Opencard může svou kartu nadále využívat až do ukončení její platnosti. Bude na ni také možné nahrávat kupony MHD. Při vypršení platnosti opencard převede Praha ve Škodově paláci platný kupon na Lítačku.

Při pořizování Lítačky si Pražané s sebou nebudou muset nosit fotografii ani nebudou muset vyplňovat žádný formulář. To však platí pouze pro ty, kteří při pořizování Opencard souhlasili s archivací osobních údajů. 

Video Události v regionech (Praha)
video

Praha rozdala první Lítačky

Lidé si budou moci pořídit buď anonymní Lítačku, nebo kartu na jméno s registrací osobních údajů u dopravního podniku. Karta na jméno bez registrace údajů k dispozici nebude. Cena kuponu na anonymní Lítačce zůstane stejně jako v případě anonymní Opencard vyšší. Cestující tak zaplatí měsíčně o stokorunu více, 670 korun.

EMS žádá od magistrátu přes 600 milionů korun

Praha má nevyřešené smlouvy s vlastníkem práv k Opencard, firmou eMoneyServices (EMS). Vydávání karet opakovaně zkolabovalo a provázejí jej potíže. EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun, o 140 milionů se soudí. Praha podle primátorky platit nehodlá.

Jak šel čas s Opencard
Zdroj: ČT24, ČTK

Na jednání zastupitelů na konci ledna Martin Vaic z městské firmy Operátor ICT řekl, že Praha se majitele Opencard, firmy eMoneyServices (EMS), nezbaví ani případným zavedením Lítačky. Nová karta má totiž v rámci pražského dopravního podniku fungovat se softwarem dopravní odbavovací systém (DOS), který ale patří firmě EMS.

Podle EMS tak zavedením Lítačky žádný ze stávajících problémů s Opencard nemizí. „Jen přibývají problémy nové. Praha se závislosti na EMS nezbavila,“ řekl ČT mluvčí EMS Martin Opatrný. Firma navíc minulý týden kvůli podezření, že Lítačka je kopií Opencard, na Prahu podala další žalobu. Město obvinění odmítá.

Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí a Praha za ni dala přes 1,7 miliardy korun. Karta měla mít celou řadu funkcí, nyní je ale především elektronickou tramvajenkou a průkazem do městské knihovny.