Změny v jihlavské MHD: Častější intervaly, noční spoje i expresní linky do průmyslové zóny

Zelená na semaforech a vyhrazené pruhy - MHD bude mít kratší intervaly (zdroj: ČT24)

Městskou hromadnou dopravu v Jihlavě čekají v letošním roce zásadní změny. Trolejbusy a autobusy budou jezdit rychleji a častěji, město zavede i noční spoje a do průmyslové zóny začnou zajíždět expresní linky. Kratší intervaly trolejbusů začnou platit už od 1. dubna, další změny pak od podzimu.

Zkrácení intervalu umožnilo zavedení systému, který zajišťuje přednostní průjezd autobusů nebo trolejbusů světelnými křižovatkami. K jejich zrychlení rovněž přispívá zavádění jízdních pruhů určených pouze pro MHD, uvedl náměstek primátora Jaroslav Vymazal (ODS).

Od dubna se úprava jízdních časů bude týkat jen trolejbusů, které přepravují 61 procent všech cestujících. Interval výjezdů se ve všedních dnech zkrátí z 13 na 12 minut. O víkendu pak na 15 minut. U městských autobusů budou intervaly zkráceny až od podzimu. „Je to obrovské množství práce, která by se v tak krátké době nedala stihnout,“ vysvětlil Vymazal tento časový posun.

Navíc začnou jezdit také noční spoje. „Zavádíme noční dopravu tak, aby byla zapamatovatelná: aby byl z náměstí rozjezd každou půlhodinu a každou celou hodinu,“ upřesňuje Zdeněk Dvořák z jihlavského magistrátu.

Od podzimu by také měly začít jezdit dvě přímé autobusové linky mezi sídlišti Dolina a Březinky a průmyslovou zónou, kde je i firma Bosch. Dojezdové časy lidí do práce by se tím zkrátily skoro o půl hodiny. Město si od toho slibuje, že tisíce lidí, kteří teď jezdí do práce auty, začnou více využívat MHD. Nové linky totiž budou jezdit po dálničním přivaděči. „Ta expresní linka bude mít třetinovou, maximálně poloviční jízdní dobu, než má nyní ta “vyhlídková„ jízda Jihlavou,“ dodává Dvořák.

Velké změny ve Vrchlického ulici

Debata se na radnici vede také o zavedení přímého spoje mezi centrálním Masarykovým náměstím a nemocnicí ve Vrchlického ulici. Autobus by totiž projížděl i Benešovou ulicí u náměstí, která slouží jako pěší zóna. Dopoledne tam ale zajíždí dost aut kvůli zásobování obchodů.

Změny, které nastanou od dubna, podle náměstka MHD neprodraží. Provozní náklady zřejmě o něco stoupnou až se spuštěním druhého balíku letošních opatření. Mezi ně patří i zavedení trolejbusové linky v ulici Vrchlického, pro niž by mělo být do té doby asi za deset milionů korun vybudováno nové trolejové vedení. „Na druhou stranu, pokud se těmito opatřeními získá více cestujících do městské dopravy, tak se sníží ta ztráta,“ dodal náměstek. Město prý zatím neuvažuje, že by zvedalo ceny jízdenek.