Ministerstvo dopravy hledá dopravce pro severomoravské rychlíky

Praha – Železniční dopravci mají po šesti letech opět příležitost přihlásit se do soutěže na nového provozovatele rychlíkové linky. Ministerstvo dopravy vypsalo nabídkové řízení na trasu Ostrava–Opava–Olomouc, jde o motorové rychlíky, které dnes provozují České dráhy. Vybraný dopravce bude od státu dostávat příspěvky na provoz svých vlaků. Přihlášku mohou zájemci podat do 10. července.

Ministerstvo poslalo oznámení o zahájení nabídkového řízení do úředního věstníku Evropské unie a do národního systému veřejných zakázek. Úřad přitom tvrdí, že chce výběrem nového dopravce ušetřit. „Pro ministerstvo dopravy je otevření trhu veřejných služeb na železnici zásadní prioritou, nikoli však samoúčelně, ale s cílem dosažení co nejlepšího poměru mezi cenou veřejných služeb a jejich dosahovanou kvalitou,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Kvůli vyhodnocení chyb se odsouvají další tendry

Vítěz tendru začne jezdit z Ostravy do Olomouce od jízdního řádu pro rok 2015, který začne platit v prosinci 2014. Ministerstvo dopravy počítá na severomoravské rychlíkové lince se zachováním dvouhodinového taktu a pátečních a nedělních posil. Protože ministerstvo stále uvažuje o zrušení návazné linky Krnov–Glucholazy–Jeseník, zřejmě nebude nutné koordinovat olomoucké rychlíky s tímto přípojem. Dnes přitom některé soupravy jezdí z Ostravy do Krnova spojené, část potom pokračuje do Olomouce, část do Jeseníku. O zrušení tzv. peážní linky uvažoval stát už loni, když zjistil, že nemá peníze na zachování všech stávajících dálkových spojení.

Trať mezi Ostravou a Olomoucí byla pro tendr vybraná jako pilotní projekt, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak neprojeví v celé síti a bude je podle ministerstva dopravy možné odstranit před druhým tendrem. Ten by se měl týkat rychlíků Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Praha–Děčín. Původně ministerstvo dopravy počítalo s tím, že vítěz tendru začne jezdit rovněž k jízdnímu řádu 2014/2015, ale nakonec se rozhodlo termín o rok posunout, aby mělo čas vyhodnotit výsledky severomoravské soutěže.

Žádné koženky

Dopravci, kteří na olomoucko-opavsko-ostravské lince budou chtít jezdit, budou muset nabídnout státu vozidla splňující přísné podmínky. Vítězný dopravce bude muset nasadit klimatizované soupravy s nízkopodlažními oddíly, cestující v první i druhé třídě mají dostat k dispozici zásuvky pro drobnou elektroniku. Ve vlaku má být také možnost připojení k internetu a občerstvení. Dále bude ministerstvo vyžadovat uzavřený odpadní systém a plně průchozí soupravy. Mezi podmínkami je i zákaz využití celokoženkových sedaček používaných ve starých rychlíkových vozech ČD.

Ne u každého vzbuzují ministerské požadavky nadšení. Předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša upozornil, že vzhledem k zastaralé infrastruktuře, například nízkým nástupištím na nádražích, nebudou řádně využitelné nízkopodlažní soupravy. Dopravci do nich přesto budou muset investovat. Vložené peníze však bude muset podle Pejši postupně v dotacích vrátit stát.

Zájem o provoz na této trati už dříve projevili všichni dopravci, kteří dnes v Česku provozují pravidelnou osobní železniční dopravu – České dráhy, GW Train Regio (dříve Viamont), Regiojet, Veolia Transport – a také Leo Express, který chce začít jezdit s komerčními spoji letos v prosinci.