Praha – Železniční dopravci mají po šesti letech opět příležitost přihlásit se do soutěže na nového provozovatele rychlíkové linky. Ministerstvo dopravy vypsalo nabídkové řízení na trasu Ostrava–Opava–Olomouc, jde o motorové rychlíky, které dnes provozují České dráhy. Vybraný dopravce bude od státu dostávat příspěvky na provoz svých vlaků. Přihlášku mohou zájemci podat do 10. července.
Ministerstvo dopravy hledá dopravce pro severomoravské rychlíky
Ministerstvo poslalo oznámení o zahájení nabídkového řízení do úředního věstníku Evropské unie a do národního systému veřejných zakázek. Úřad přitom tvrdí, že chce výběrem nového dopravce ušetřit. „Pro ministerstvo dopravy je otevření trhu veřejných služeb na železnici zásadní prioritou, nikoli však samoúčelně, ale s cílem dosažení co nejlepšího poměru mezi cenou veřejných služeb a jejich dosahovanou kvalitou,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Kvůli vyhodnocení chyb se odsouvají další tendry
Vítěz tendru začne jezdit z Ostravy do Olomouce od jízdního řádu pro rok 2015, který začne platit v prosinci 2014. Ministerstvo dopravy počítá na severomoravské rychlíkové lince se zachováním dvouhodinového taktu a pátečních a nedělních posil. Protože ministerstvo stále uvažuje o zrušení návazné linky Krnov–Glucholazy–Jeseník, zřejmě nebude nutné koordinovat olomoucké rychlíky s tímto přípojem. Dnes přitom některé soupravy jezdí z Ostravy do Krnova spojené, část potom pokračuje do Olomouce, část do Jeseníku. O zrušení tzv. peážní linky uvažoval stát už loni, když zjistil, že nemá peníze na zachování všech stávajících dálkových spojení.
Trať mezi Ostravou a Olomoucí byla pro tendr vybraná jako pilotní projekt, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak neprojeví v celé síti a bude je podle ministerstva dopravy možné odstranit před druhým tendrem. Ten by se měl týkat rychlíků Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Praha–Děčín. Původně ministerstvo dopravy počítalo s tím, že vítěz tendru začne jezdit rovněž k jízdnímu řádu 2014/2015, ale nakonec se rozhodlo termín o rok posunout, aby mělo čas vyhodnotit výsledky severomoravské soutěže.
Žádné koženky
Dopravci, kteří na olomoucko-opavsko-ostravské lince budou chtít jezdit, budou muset nabídnout státu vozidla splňující přísné podmínky. Vítězný dopravce bude muset nasadit klimatizované soupravy s nízkopodlažními oddíly, cestující v první i druhé třídě mají dostat k dispozici zásuvky pro drobnou elektroniku. Ve vlaku má být také možnost připojení k internetu a občerstvení. Dále bude ministerstvo vyžadovat uzavřený odpadní systém a plně průchozí soupravy. Mezi podmínkami je i zákaz využití celokoženkových sedaček používaných ve starých rychlíkových vozech ČD.
Ne u každého vzbuzují ministerské požadavky nadšení. Předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša upozornil, že vzhledem k zastaralé infrastruktuře, například nízkým nástupištím na nádražích, nebudou řádně využitelné nízkopodlažní soupravy. Dopravci do nich přesto budou muset investovat. Vložené peníze však bude muset podle Pejši postupně v dotacích vrátit stát.
Zájem o provoz na této trati už dříve projevili všichni dopravci, kteří dnes v Česku provozují pravidelnou osobní železniční dopravu – České dráhy, GW Train Regio (dříve Viamont), Regiojet, Veolia Transport – a také Leo Express, který chce začít jezdit s komerčními spoji letos v prosinci.