Nádraží Martinice v Krkonoších

Páky a lanovody jako za císaře pána - historické nádraží v Martinicích má namále

Památkáři a železniční nadšenci bojují za záchranu nádraží v krkonošských Martinicích. Chtějí zachovat historický ráz stanice z druhé poloviny 19. století. Jedná se podle nich o unikát, který v Česku nemá obdoby. Majitelé nádraží ale trať chtějí modernizovat tak, aby lépe splňovala všechny bezpečnostní normy.

Soustavu pák a řetězových převodů, přes které se ovládají například závory nebo výhybky, musejí v Martinicích ručně rozpohybovat před každým příjezdem vlaku. Obsluha se dorozumívá telefonem na kličku.

„Řekl bych, že naše stanice je poslední v republice, kde se to takovým způsobem dělá,“uvedl předseda Spolku železniční historie Martinice v Krkonoších Petr Pěnička.

Například funkčních historických návěstidel pro posun je v celé republice pouze devět, z toho čtyři právě v Martinicích.

Podle Petra Freiwilliga z odboru památkové péče Národního památkového ústavu Liberec je martinické nádraží „úžasným příkladem komplexně dochované technologie pro zabezpečení a řízení železničního provozu“. Pozoruhodné jsou podle něj i nádražní budovy.

Tři roky památkářům trvalo, než se martinické nádraží objevilo na seznamu památek ministerstva kultury. Uspěli až v prosinci 2015.

Jenže majitelé nádraží, tedy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a České dráhy, se proti rozhodnutí ministerstva kultury odvolaly. „Je to historický unikát a podle nás železniční historie patří do muzea. Rádi bychom ho nahradili moderním zařízením,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Předseda Spolku železniční historie Martinice v Krkonoších Petr Pěnička ale říká, nemá smysl jednotlivá zařízení uřezat a přenášet někam, kde by jen stála a nefungovala.

„Určitě je lepší - pokud je to možné - zachovat památku in situ, v místě, kde léta byla a sloužila.“

Michal Novotný

ředitel odboru železničního muzea NTM

„Pokud by byl tento systém zrušen a nahrazen jiným zabezpečením, myslím, že by padl jeden z možných cílů turistiky u nás v Podkrkonoší,“ uvedl starosta Martinic Leoš Mejvald (nes.).

Ředitel odboru železničního muzea při Národním technickém muzeu Michal Novotný, který byl hostem Událostí v regionech, konstatoval, že památka jako taková nemůže v případě Martinic bránit provozu.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Památkáři bojují o záchranu historického nádraží v Martinicích

„Provoz v této stanici musí být nadále zajištěn. Takže dle mého názoru je jednoznačně lepší, pokud by tam zůstalo funkční zařízení a hledala by se cesta, jakým způsobem ho synchronizovat s dalším provozem. Aby splňovalo všechny normy a předpisy,“ řekl Novotný.

Další osud martinického nádraží je v rukou ministerstva kultury a památkového odboru. Celé jednání ale může trvat ještě několik měsíců.

/*json*/{"map":{"lat":50.60294190034477,"lng":15.54513070507812,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.582800622711474,"lng":15.530548095703125,"type":"1","description":"Martinice v Krkonoších"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/