Dráhy chtějí opravit pardubické nádraží, ale bez investora to nepůjde

Pardubice – Rozlehlou budovu pardubického hlavního nádraží, která v posledních letech doznala pouze drobných kosmetických úprav, chtějí zrekonstruovat České dráhy. Protože ale nemají potřebných 450 milionů korun – na kolik přijde oprava výpravní budovy a přilehlého hotelu – poohlížejí se po investorovi. Rekonstrukce nádraží by mohla proběhnout souběžně s přestavbou náměstí před budovou, kterou plánuje město.

Budova pardubického nádraží, která je v provozu od roku 1958, neprošla za celou dobu výraznější rekonstrukcí. Dráhy uznávají potřebu oprav, avšak tvrdí, že nemají dost peněz. Nyní přišlo vedení ČD s nápadem na spolupráci s movitějším investorem. „Není možné, aby dráhy provedly takto drahou opravu na vlastní účet. Budeme hledat partnery, případně využití evropských peněz na to, abychom mohli minimálně část prostor opravit,“ uvedl generální ředitel drah Petr Žaluda.

Velká část nákladů padne na rekonstrukci poničeného hotelu. Jeho výšková budova je součástí nádraží, celková rekonstrukce se proto bez úpravy hotelu neobejde. ČD do něj ale investovat nechtějí. „České dráhy nejsou společností, která by měla opravovat a provozovat hotely,“ zdůraznil ředitel Žaluda.

Nádražní budova a hotel z 50. let vznikly podle návrhu skupiny architektů kolem Karla Řepy jako náhrada staré nádražní budovy. O jejím rozšíření či nahrazení se hovořilo už před válkou a zásah bombou v průběhu války zpečetil její osud. Od otevření však nedoznala nová budova větší rekonstrukce, a tak i dnes cestující v hale ovane duch poloviny minulého století. Nádraží je architektonicky cenné a stát mu přiznal památkovou ochranu.