Nádraží v Bohumíně poškodil požár. Nejezdí vlaky, nefunguje několik přejezdů

Na nádraží v Bohumíně v noci na čtvrtek hořely rozvaděče, rozvody a zabezpečovací zařízení. Frekventovaný železniční uzel je vyřazený z provozu. Vlaky nahradily autobusy, mezinárodní spoje jezdí odklonem. Provoz se částečně obnoví pravděpodobně v pátek. Škoda by mohla dosáhnout až 200 milionů. Mimo provoz je i několik železničních přejezdů. Podrobnosti k výluce a náhradní dopravě jsou na webu Českých drah.

Video Události v regionech (Ostrava)
video

Reportáž: Železniční uzel v Bohumíně ochromil požár

Rychlíky do Prahy nebo Brna vyjíždějí místo z Bohumína z ostravského hlavního nádraží. Regionální vlaky ve směru na Ostravu, Dětmarovice či Petrovice nahrazují autobusy. Cestující musejí počítat s tím, že cesta po silnici je delší, a měli by proto vyjet s větším předstihem. Expresy do slovenské Žiliny a zpět jezdí odklonem přes Havířov, vlaky do Polska a z Polska jsou stejně jako nákladní doprava odkloněny na Chalupki.

První soupravy by mohly začít v omezené míře jezdit Bohumínem v pátek. „Vše záleží na postupu oprav. Požár však způsobil velmi vážná poškození, určitá omezení potrvají týdny,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Video Studio ČT24
video

Mluvčí hasičů Petr Kůdela k požáru v Bohumíně: Rozvody hořely na třech místech

Mluvčí hasičů Petr Kůdela k požáru v Bohumíně: Rozvody hořely na třech místech

Mluvčí ČD Kateřina Šubová: Omezení provozu po požáru potrvá týdny

Redaktor ČT: Požár vážně poškodil infrastrukturu nádraží v Bohumíně

  

V bohumínském depu zůstalo uvězněno několik souprav. Kromě dvou pendolin Českých drah tam uvízl také Leo Expres. „Snažíme se uvolnit tyto soupravy z depa, aby mohly být nasazeny do provozu,“ uvedla Šubová. Poté by mělo dojít k uzamčení výhybek tak, aby byly rovně průjezdné dvě koleje a mohla vzniknout zastávka pro nástup a výstup. Nejprve se obnoví regionální spoje, v další vlně mezinárodní a nakonec nákladní doprava.

Požár vyřadil mozek železničního uzlu

„Maximálně se budeme snažit, aby byla co nejrychleji obnovena příměstská doprava,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Dodal, že širší zprovoznění nádraží bude otázkou až dvou týdnů. Shořelá technologie, která ovládá přes 150 výhybek, se bude muset vybudovat celá znovu. „Zničeno je celé mozkové centrum nejen bohumínského nádraží, ale celého železničního uzlu. Jeho úplná obnova může trvat až rok,“ uvedl Ptačinský.

Video Studio ČT24
video

Jakub Ptačinský: Požár v Bohumíně zničil mozkové centrum železničního uzlu

Policie apeluje na řidiče, aby byli obezřetní na železničních přejezdech, protože některé jsou mimo provoz. „Konkrétně se jedná o ulice Trnková, Drátovenská, 9. května.  Dále v ulici Ostravská jde o dva přejezdy, v ulici Na Chalupách o přejezd pro chodce. Nefunkční je také zabezpečovací zařízení ve Věřňovicích v Dolní Lutyni,“ vyjmenovala policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Mimo provoz je šest železničních přejezdů 

Vlaky projíždějí nezabezpečenými přejezdy jen desetikilometrovou rychlostí a před přejezdem houkají. Jsou tam také dopravní značky, které řidiče upozorňují, že signalizace nefunguje.

 

Hořet začalo ve středu před půl desátou večer v technologické místnosti ústředního stavědla vedle železniční stanice. „Další požár vznikl o několik desítek metrů dál ve velké opravárenské hale, kde ve výšce asi deseti metrů vzplály rozvody kabelů. A hořely také chráničky elektrorozvodů ve venkovním prostoru,“ informoval mluvčí hasičů Moravskoslezského kraje Petr Kůdela. Dodal, že hašení trvalo asi dvě hodiny.

Příčina požáru je zatím neznámá

Příčina požáru je zatím neznámá. Místo zkoumají vyšetřovatelé hasičů i experti ze Správy želeniční dopravy cesty, které infrastruktura na nádraží patří. Policie případ vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti. „Pracujeme s několika vyšetřovacími verzemi,“ uvedla policejní mluvčí. Hasiči, policisté ani zástupci drážních úřadů nesdělili, zda jsou nějaké indicie svědčící o úmyslém poškození technologie.