Razicí štít má 115 metrů a 1800 tun. Výměna vrtáků je ale mravenčí práce

Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku pod vrchy Chlum a Homolka na Plzeňsku jde do finále. Razicí štít Viktorie teď čeká nejnáročnější část, musí se prokousat tvrdými skalnatými horninami. K tomu je potřeba stroj nejdřív přezbrojit.

 

Video Události v regionech (Praha)
video

Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku jde do finále

Dostat se až k razicímu štítu není jednoduché. Je asi třicet metrů pod zemí a za rok už vyhloubil přes tři kilometry tunelu. Denně zvládne kolem dvanácti metrů. Nyní má stroj před sebou posledních devět set, které ale budou zřejmě nejnáročnější. Tunel bude razit ve tvrdých skalnatých horninách. Dělníci proto vyměňují řezné hlavice.

„Musíme v podstatě změnit systém těžby. V zemině se to těžilo na šnek, nyní budeme těžit pomocí pásového dopravníku,“ uvedl vedoucí ražeb Metrostavu Štefan Ivor. Prostory pro výměnu hlavic jsou ale stísněné. Vše tak dělníkům potrvá nejméně deset dní.

Železniční tunel Ejpovice je součástí modernizace tratě z Prahy do Plzně. Po jejím dokončení by cesta vlakem neměla trvat déle než hodinu. První tunel by měl být hotový začátkem dubna. Pak začne ražba druhého tubusu.