Budějovické muzeum koněspřežky bude větší

České Budějovice – Nová venkovní expozice má do dvou let obohatit českobudějovické muzeum nejstarší železnice v kontinentální Evropě – koněspřežné dráhy Budějovice–Linec. Peníze na novou expozici částečně přijdou z Rakouska, o zvětšení nepříliš reprezentativního budějovického muzea se zasadí Spolek koněspřežné dráhy z hornorakouského Kerschbaumu. Spolufinancovat ji bude Jihočeský kraj, který chce požádat o příspěvek z programu česko-rakouské přeshraniční spolupráce.

Vznik železnice byl pro České Budějovice jednou z nejvýznamnějších událostí v historii, dnes však dráhu připomíná pouze expozice v malém domku v místě někdejšího nádraží. Teď chce kraj spolu s rakouským spolkem situaci změnit. „Za zhruba 120 tisíc eur by před muzeem poblíž centra Českých Budějovic, jež je pobočkou krajského Jihočeského muzea, mělo být upraveno prostranství a osazeny informační panely. Do muzea bude zvát i replika historického vozu, kterým se po dráze převážela sůl,“ řekl náměstek jihočeského hejtmana František Štangl.

Koněspřežnou železnici dnes v jižních Čechách připomínají kromě muzea také některé zbytky původní trati i další infrastruktury. Za pozornost stojí třeba budova bývalého zájezdního hostince, chátrají bývalé stáje přepřahací stanice či několik mostků. V Rakousku je péče o odkaz nejstarší trati východně od La Manche podstatně intenzivnější, v příhraničním Kerchbaumu je dokonce zrestaurována část dráhy, kde probíhají vyjížďky pro turisty, a je otevřeno muzeum.

Trať z Budějovic do Lince vytvořená inženýry Františkem Gerstnerem a Matyášem Schönererem byla v provozu od roku 1828, později byla ještě prodloužena za Linec. Koněspřežný provoz byl ukončen v roce 1850, o dvacet let později vznikla nová parostrojní trať, která je po několika rekonstrukcích v provozu dodnes. Český úsek vede částečně po původním tělese koněspřežné železnice, rakouská část trasy musela být pro těžké vlaky natrasována nově.