Odbory napadly autobusový tendr v Královéhradeckém kraji – má ho prověřit antimonopolní úřad

Odborový svaz dopravy napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pětimiliardový tendr Královéhradeckého kraje na nové autobusové dopravce na roky 2017 až 2026. Soutěž má podle odborů mnoho chyb a nejlepším řešením by bylo ji zrušit a vypsat novou. Odbory nadále zůstávají ve stávkové pohotovosti a na podporu svých požadavků nevylučují stávku, uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Kraj hodlá v zakázce pokračovat.

Řidič autobusu v reflexní vestě
Zdroj: ČTK Autor: David Taneček

Podle kraje je dokumentace zpracována dobře a není důvod zakázku rušit. „Doufáme, že tak i úřad rozhodne. Pochopitelně budeme s antimonopolním úřadem spolupracovat, nicméně za svým dosavadním postupem si stojíme,“ uvedla mluvčí kraje Martina Götzová.

Dodala, že řízení u ÚOHS zatím nebylo oficiálně zahájeno, takže hejtmanství nemůže předjímat vliv případného řízení na časový průběh zakázky. Dosud kraj uváděl, že by noví dopravci měli v regionu jezdit od 1. ledna 2017.

Kraj zadání tendru změnil, podle odborů to ale nestačí

Královéhradecký kraj po výhradách odborů a několika kolech jednání 13. ledna učinil vstřícný krok a změnil zadávací dokumentaci tendru. Upravil hlavně část o odměňování řidičů a nárůstu nákladů. Odbory tvrdí, že podmínky tendru, které jsou postavené jen na co nejnižší ceně, povedou nadále k podprůměrnému odměňování autobusových řidičů. 

Změny v dokumentaci tendru ale podle Luboše Pomajbíka základní problémy nevyřešily. „U mezd se nic zásadního nezměnilo. V podmínkách zůstávají sankce vůči řidičům – například za nedodržení rychlosti spoje,“ uvedl.

Odbory proto po vlastní analýze změn v tendru zaslaly antimonopolnímu úřadu podnět, aby celou věc přezkoumal. Stávka na podporu požadavku odborů je podle Pomajbíka pořád ve hře.

Kraj: Změny jsou maximem, co se v mezích zákona dalo udělat

Kraj tvrdí, že zrušit tendr není možné. Při bezdůvodném zrušení by mu od antimonopolního úřadu mohla hrozit sankce až 40 milionů korun. To, jak podmínky tendru změnil, označil kraj za maximum, co mohl v mezích zákona udělat.

Hejtman Franc na setkání s odboráři 29. prosince 2015
Zdroj: ČTK
Autor: David Taneček

K nejvýznamnějším změnám patří, že dopravce bude muset stanovit minimální mzdu pro zaměstnance. Ta pak bude pravidelně plně valorizována podle růstu průměrné mzdy v Česku.

Kvůli změněným zadávacím podmínkám kraj posunul termín otevírání obálek s nabídkami z 18. ledna na 5. dubna. Původní termín byl loni 8. prosince. Tendr tak nabral zpoždění čtyři měsíce.

Dopravu by v regionu mohlo zajišťovat až osm firem

Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje v regionu 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.

V Česku by podle odborářů měla vzniknout jednotná metodika pro autobusové soutěže a tou by se měl řídit i Královéhradecký kraj. Zadávací podmínky nynější soutěže podle odborů zakonzervují nízkou úroveň odměňování řidičů, která se bez přesčasů a různých příplatků pohybuje kolem 12 500 korun měsíčně.