Praze 6 chybí parkoviště u metra na Veleslavíně

Ke stavbě záchytného parkoviště P+R a také nového autobusového terminálu u stanice metra Nádraží Veleslavín vyzvala Prahu rada šesté městské části. O stavbě kapacitního terminálu s parkovištěm město před stavbou stanice metra u veleslavínského nádraží uvažovalo, ale nakonec ji zavrhlo. Vznikla pouze točna autobusů s malou odstavnou plochou.

Vizualizace veleslavínského terminálu z roku 2011

Zdroj: ČTK/Metroprojekt

Významnou část Prahy 6 sice od loňského dubna obsluhuje nový úsek metra A, na jejím území však není žádné záchytné parkoviště pro auta přijíždějící z okolních obcí do Prahy, jejichž řidiči přestupují na metro. Radní městské části proto žádají město, aby situaci změnilo. „Praha 6 opakovaně zdůrazňuje, že absence parkoviště typu P+R v celé severozápadní části Prahy velmi negativně ovlivňuje dopravní situaci v prostoru širšího centra Prahy 6,“ uvedl starosta Ondřej Kolář (TOP 09).

Podle rady by také bylo vhodné postavit původně plánovaný autobusový terminál u veleslavínského nádraží. Upozornila, že část meziměstských linek i po otevření nového úseku metra zajíždí až k Vítěznému náměstí, čemuž by mohl terminál zamezit.

Místo velkého terminálu s parkovištěm za miliardu vznikl u veleslavínského nádraží skromnější terminál, parkoviště není žádné.

Zdroj: ČTK
Autor: Roman Vondrouš

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), který má na starost dopravu v Praze, uvedl, že se o  změny u veleslavínského nádraží snaží, a to dlouhodobě. „Jednám od začátku nástupu do pozice radního pouze o zahloubené variantě, která předpokládá vytvoření parkovacích míst P+R a úpravu autobusového terminálu. Je třeba připravit efektivní a ekonomicky únosné řešení, abychom mohli žádat o spolufinancování z EU,“ uvedl.

Parkoviště v projektu bylo, vypadlo ve prospěch metra D

U stanice metra Nádraží Veleslavín chtěla Praha původně postavit velký terminál s patrovým záchytným parkovištěm pro auta. Proti se ale postavili místní obyvatelé, kteří se obávali nárůstu dopravy. „Park and ride tam nemá význam ani funkčně. Když srovnáte množství aut, které jezdí po Evropské a které by zachytil, tak efekt by byl minimální,“ uvedla tehdy i zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ), jež v minulosti byla také místostarostkou městské části. Městská rada od stavby ustoupila i kvůli úsporám – miliardu, na niž měl terminál s parkovištěm vyjít, se rozhodla přidělit na stavbu nové trasy metra D.

Kdysi počítal projekt nového úseku metra s parkovištěm i terminálem na Dlouhé Míli, kudy měla trasa metra A vést k ruzyňskému letišti. K nádraží Veleslavín se plánovaná stavba přesunula, když bylo jasné, že metro na letiště nepojede a odbočí k motolské nemocnici. Spojení s letištěm potom má zajistit odbočka z železniční tratě Praha – Kladno, která má současně projít modernizací. K jejímu rychlému provedení rada Prahy 6 také vyzvala. Připomněla, že měla být hotová již před otevřením nového úseku metra.