Soud rozhodl. Národní galerie musí církvi vydat obraz Madony z Veveří

Národní galerie musí vydat církvi obraz Madony z Veveří. Obvodní soud pro Prahu 1 totiž vyhověl žalobě římskokatolické církve, která si středověkou památku nárokovala. Vzácný obraz požadovala farnost Veverská Bítýška. Rozsudek není pravomocný a je možné se proti němu odvolat.
Madona z Veveří
Zdroj: Wikipedia/Ptolemajos

O vydání gotického deskového obrazu požádala farnost Veverská Bítýška na Brněnsku už v roce 2013 v rámci církevních restitucí. Neúspěšně, s galerií se nedohodla. Představitelé galerie už dříve totiž naznačovali, že obraz církvi pravděpodobně nevydají, protože se podle nich nenašly žádné doklady o tom, že jí dílo po únoru 1948 patřilo. Církev argumentovala tím, že neexistuje od poloviny 18. století do roku 1958 dokument, podle kterého by o toto dílo přišla.

Předtím než církev podala žalobu, nabídla podle právního zástupce církve Františka Severina galerii, že dostane obraz na 50 let do bezplatné výpůjčky zato, že uzná jeho vlastnictví církvi. Tuto nabídku ale Národní galerie odmítla. Podle ní totiž obraz nespadá pod zákon o restitucích, který napravuje křivdy způsobené komunistickým režimem v letech 1948 až 1989, protože byl ve vlastnictví státu již před tímto obdobím. S tím ale soud nesouhlasil a rozhodl, že galerie musí obraz církvi vydat.

Madona z Veveří / Madona ze Zbraslavi
Zdroj: ČT24

Madona z Veveří pochází z období před rokem 1350

Cenný obraz připisovaný Mistru Vyšebrodského oltáře vznikl nejspíš v druhé polovině 14. století. Do roku 1938 zdobil kostelík na hradě Veveří. V současnosti je obraz jedním ze stěžejních děl v expozici středověkého umění v Anežském klášteře v Praze. Podle dřívějšího vyjádření biskupství by zde zůstal i v případě vydání, jinou představu měl ale už dříve farář z Veverské Bítýšky Marek Hlávka. „V žádném případě nechceme obraz někde uzavřít. Chceme, aby obraz plnil svoji funkci, kvůli které vznikl, to znamená, aby se před ním věřící mohli modlit," uvedl na začátku letošního roku.

Galerie už v restitucích vydala čtyři vzácná díla: Rubensovy originály Svatý Augustin a Umučení svatého Tomáše, Puchnerův oltář a hlavně devět deskových maleb od Mistra Vyšebrodského oltáře. Ty jsou zřejmě nejvzácnějším dílem, které galerie vystavuje. Všechny vydané malby zatím katolické řády ponechaly v bezplatné zápůjčce Národní galerii. Tu žádá katolická církev také o obraz Roudnické Madony. O jeho případném vydání ale zatím ještě stále galerie nerozhodla.