Zdražení MHD v Praze je na spadnutí, víc by mohla stát jednodenní jízdenka

V Praze by mohla vzrůst cena některých druhů jízdenek na městskou hromadnou dopravu. O kolik a kterých konkrétně ale magistrát zatím neřekl. Zdražovat se ale určitě nebudou roční kupony a základní jednorázové jízdenky za 24 korun, řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD, má nyní vypracovat studii, na jejímž základě město buď zdraží, nebo ponechá současné ceny. Kdy změna tarifů může nastat, není jasné.

„Vzhledem k tomu, že došlo ke zvýšení přepravních výkonů, lze připustit zvýšení ceny. Pouze ale u kuponů, které nevyužívají běžně Pražané,“ konstatoval Dolínek s tím, že Ropidu zadal přípravu návrhu nových tarifů. Hotové by měly být do dvou měsíců.  

„Až ho obdržím, bude na politickém rozhodnutí, jak případně hýbat s cenami,“ dodal. Ke zvýšení přepravních výkonů vedlo podle náměstka mimo jiné loňské zprovoznění prodlouženého úseku metra A z Dejvické do Motola. Dopravní podniky má vyšší náklady taky kvůli zavedení kratších intervalů nočních tramvají a autobusů.

 

Mohly by zdražit jízdenky pro turisty

Podle informací ČTK by se mohla změna ceny dotknout jízdenek, které využívají turisté. Mezi ně patří například jednodenní nebo třídenní. Dolínek v pondělí potvrdil pouze to, že určitě nebudou zdražovat roční kupony a jízdenky za 24 korun. „Důvodem je, aby nepřibylo černých pasažérů,“ řekl.

V Praze v současné době mohou cestující využívat jednorázové jízdenky za 24 korun na 30 minut, za jízdenku na hodinu a půl zaplatí 32 korun. V nabídce jsou rovněž jednodenní a třídenní.

V rámci kuponů si mohou pořídit měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční, desetiměsíční nebo za 3650 korun roční kupon. Dopravní podnik vybere ročně na jízdném více než čtyři miliardy korun.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Změny v pražské veřejné dopravě

Události v regionech: Změny v pražské veřejné dopravě

Náměstek primátorky Petr Dolínek o změnách jízdného v Praze

 

Podle vedení města zdražení jízdenek nemá kompenzovat loňské výrazné zlevnění ročních kuponů. Celkově se totiž tržby za jízdné meziročně zvedly asi o 43 milionů. Zlevněný roční kupon si opatřilo už asi 265 tisíc lidí.

Pruhů vyhrazených pro MHD bude v Praze víc

Praha taky plánuje zvýšit na silnicích počet pruhů vyhrazených pouze pro autobusy hromadné dopravy. Chce tím docílit méně častého zpoždění spojů. Nové pruhy mají přibýt na sedmnácti místech.

Zároveň by měla být na třinácti křižovatkách upravena i světelná signalizace - tramvaje by tak měly přednost před ostatní dopravou. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka by k takovým změnám mohlo dojít ještě letos. Cílem je zlepšit průjezd vozů MHD Prahou.

„Lokality byly vybrány na základě zkušeností řidičů dopravního podniku i soukromých dopravců a zjišťováním Ropidu,“ řekl Dolínek.

Svatovítská, Jugoslávských partyzánů nebo Karlovo náměstí

Město má vytipováno devět nejproblematičtějších míst. Mezi nimi jsou například v Praze 6 Svatovítská ulice, Jugoslávských partyzánů nebo křižovatka Vypich. Tam dopravu zhoršilo loňské zprovoznění tunelu Blanka. V ulici Jugoslávských partyzánů by měl být nový vyhrazený pruh, ve Svatovítské by měly mít autobusy povolen vjezd na tramvajové koleje a na Vypichu by mělo dojít k úpravě semaforů.

Problémy s plynulostí jsou taky na Karlově náměstí v Praze 2, kde budou upraveny semafory, stejně jako na křižovatce Chodovské a U Plynárny v Michli. Nový jízdní pruh bude obousměrně také na Průmyslové a na sjezdu z Barrandovského mostu do Modřanské.

Podle Martina Šubrta z Ropidu prospějí preferenční opatření nejen provozu, ale přinesou také úspory. „Zvýší-li se plynulost dopravy, můžeme uspořit počty vozů na lince, pohonné hmoty nebo elektřinu. Uspořené prostředky pak můžeme použít na rozvoj MHD ve vybraných lokalitách,“ řekl.

MHD má přednost na skoro 190 křižovatkách

V loňském roce vznikly pruhy pro autobusy například na Evropské, a to v součtu na 1650 metrech. Cesta vozů se tam zrychlila o tři až pět minut. Nový pruh pro autobusy vznikl loni v listopadu i na Strakonické, kde cestujícím zkrátil cestu o čtyři až šest minut. Pruh pro autobusy měří 890 metrů.

V Praze je téměř 27 kilometrů pruhů pro autobusy, na 11 kilometrech mohou jezdit po tramvajových kolejích. Na 189 křižovatkách platí preference MHD a na 200 křižovatkách semafor pozná přijíždějící autobus. V případě tramvají platí přednost MHD na 189 semaforech.