Libeňský most zrekonstruovat a nebourat, říká Institut plánování a rozvoje

Pražský Libeňský most architekta Pavla Janáka by měl být podle Institutu plánování a rozvoje (IPR) citlivě zrekonstruován, řekl jeho ředitel Petr Hlaváček. Institut také zpochybnil závěry studie ČVUT, podle níž by stavba nového mostu byla pro město levnější. Navíc by prý nová stavba vydržela déle. Vedení Prahy nyní řeší, zda most, který je v havarijním stavu, opravit, nebo zbourat a na jeho pilířích vystavět nový. Na mostě je kvůli jeho stavu omezena doprava.

„Stavíme se za variantu citlivé rekonstrukce a obnovení původního architektonického tvarosloví, i kdyby se tato varianta doopravdy ukázala jako nákladnější. Janákův most tvoří neprávem opomíjenou architektonickou hodnotu, jejíž zachování za vyšší náklady a delší čas rozhodně stojí. Důležitý je výsledek,“ řekl Hlaváček.

Praha zveřejnila závěry studie Kloknerova ústavu ČVUT, kdy odborníci hodnotili obě varianty, demolici i rekonstrukci. Jako výhodnější vybrali postavit na pilířích současného nový rozšířený most. Má být levnější a vydržet bez oprav déle.

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) minulý pátek uvedl, že pustit se do rekonstrukce mostu by bylo jako jít do šera. „Nevíte, co na konci toho šera můžete nalézt, jak finančně, tak technologicky. Na druhé straně nový most je vyprojektován, je jasně dáno, co to bude znamenat v praxi a kolik by to mělo stát,“ vysvětlil stanovisko magistrátu Dolínek.

IPR: Kloknerův ústav se varianou rekonstrukce skoro nezabýval

IPR Praha ale s výsledky studie nesouhlasí. „Jsme rádi, že náměstek primátorky Dolínek debatu o budoucnosti mostu otevřel. Výsledky studie však považujeme za nešťastné. Jak lze vyčíst z expertní zprávy, Kloknerův ústav se variantou rekonstrukce prakticky nezabýval,“ uvedl ředitel IPR.

Podle IPR neplatí ani argument, že je nutné kvůli havarijnímu stavu rychle vybrat jednu z variant a začít stavět. „Most lze na nějaký čas uzavřít, než se najde ideální řešení. Tramvajovou dopravu by do té doby šlo vést po provizorní konstrukci. Je to lepší než bez řádného rozmyslu most nenávratně zničit,“ řekl Hlaváček.

V případě stavby nového mostu je IPR pro vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže

Ředitel IPR argumentuje i tím, že oba břehy jsou rozvojovými plochami. „Na libeňské straně časem vznikne nová městská čtvrť, kde budou kromě bytových a kancelářských domů i rozsáhlé parkové plochy. Teď je most důležitý dopravně, ale časem se velmi pravděpodobně stane i důležitým pěším tahem. Jedinečnost jeho architektonického provedení tak znovu získá na významu,“ řekl.

Pokud by se nakonec přece jen ukázalo, že most je neopravitelný, je podle IPR nutné vyhlásit mezinárodní architektonickou soutěž na nový most. „Stavět repliku nebo jen využít původní pilíře nám připadá nedůstojné. Pokud se Praha rozhodne dílo Pavla Janáka zbourat, musí se pokusit nahradit ho stejně kvalitním dílem současné architektury,“ uvedl Hlaváček.

Opravu mostu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo. Podle předloňské zprávy TSK je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů.

Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán na most vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc tam byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se protijedoucí tramvaje nesmějí potkat.

Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Další návrh na prohlášení kulturní památkou

Odpůrci bourání poslali nedávno na ministerstvo kultury návrh na prohlášení mostu za nemovitou kulturní památku. I přesto, že tuto věc už jednou v minulosti stejné ministerstvo odmítlo.

„Je jedinečný, protože to je jediný kubistický most na světě,“ uvedl Adam Scheinherr z iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat.

Rozdílný přístup mají dvě městské části, které most spojuje. Zatímco radnice Prahy 7 nový most nechce a je pro jeho opravu, Praha 8 souhlasí s názorem magistrátu a stavbu nového mostu podporuje.