Pardubickému letišti loni znovu ubyli cestující: hlavně ruská klientela

Pardubické letiště dál bojuje s úbytkem cestujících. Loni přepravilo necelých 58 tisíc lidí – to je o dvě třetiny míň než v roce 2013. Šlo hlavně o úbytek ruské klientely. Propad tak komplikuje plány letiště na vybudování nové odbavovací haly za 300 milionů korun.

Video Loni pokles počet pasažérů o 63 procent
video

Loni pokles počet pasažérů o 63 procent

V roce 2015 tvořili Rusové polovinu všech cestujících na pardubickém letišti. Proti předloňskému roku jich však ubyly více než tři čtvrtiny. Podle ředitelky společnosti East Bohemian Airport (EBA) Heleny Šmejkalové stojí za výrazným propadem liberalizace českého trhu. Velký ruský dopravce, společnost Transaero Airlines, přesunul linku z Moskvy z Pardubic do Prahy. Loni na podzim navíc dopravce zbankrotoval. 

„Dalším významným faktorem ovlivňujícím počet ruských cestujících jsou kromě extrémního poklesu kurzu rublu přísná pravidla pro vydávání víz. V neposlední řadě turistiku ovlivňuje také rusko-ukrajinská krize,“ dodala Šmejkalová.

Letiště loni v září oslovilo jiné ruské dopravce a jedná s nimi o znovuobnovení linky Moskva–Pardubice. Podle Šmejkalové mají o Pardubice zájem. Prognózy v letecké dopravě jsou navíc příznivé:  „Jak vyplývá z mezinárodních statistik, letecká přeprava globálně roste. Dopravci otevírají nová spojení, a to převážně z menších regionálních letišť,“ uvedla Šmejkalová.  

Pardubické letiště bude nabízet i odlety na letní dovolenou: konkrétně do bulharského Burgasu, na řecký ostrov Rhodos, tureckou riviéru do Antalye, do Černé Hory a Albánie. Poptávka po letech na dovolenou loni meziročně stoupla o 13 procent. 

Město chce i přes pokles nový terminál postavit

V Pardubicích se už měl začít stavět nový terminál, ten současný totiž dokáže odbavit cestující jen z jednoho letadla, navíc nenabízí odpovídající služby. Odhadovaná cena byla 300 milionů, při prvním tendru se ale ukázalo, že by výsledná cena byla asi o 100 milionů vyšší. Proto nechalo letiště projekt předělat, aby terminál vyšel levněji. 

Vizualizace nového pardubického terminálu
Zdroj: ČT24

Zda se ale opravdu začne stavět, musejí rozhodnout akcionáři firmy EBA, kterými jsou město a kraj. Kvůli stavbě se totiž letiště musí zadlužit a zastavit pozemky i budoucí terminál. Opětovně se proto začaly ozývat hlasy některých politiků, že jde o značně riskantní projekt.   

Město, které drží dvě třetiny akcií EBA, chce ale novou halu postavit, i když by měla být levnější: „Od začátku jsme říkali, že jsou jen dvě cesty: podpořit další rozvoj pardubického letiště, nebo EBA jednoduše skončí,“ uvedl náměstek pardubického primátora Jan Řehounek (ANO). Nová odbavovací hala by v Pardubicích mohla stát na konci roku 2017.