Praha připravila novou mazací tramvaj proti ledovce

Praha zkouší nový systém pro mazací tramvaj. Vůz smí zatím jezdit jenom po vozovně, ale už je připravený vyjet i do ulic. Speciálně upravená tramvaj má zabránit tomu, aby se opakovala kalamita způsobená ledovkou, jaká nastala minulou zimu.

Video Události
video

Praha připravila novou mazací tramvaj

V prosinci 2014 pokryla tlustá vrstva ledu celkem 340 kilometrů trolejí a kolony tramvají bezmocně stojících na tratích se také měřily na kilometry. Technici od té doby zkoumali, jak podobné kalamitě předejít. Nakonec našli vhodné technické zařízení v Německu.

„Tady máme nádobu, která je naplněna novým glycerínem, který je vháněn na střechu vozu, kde je molitanový válec, který se napouští glycerínem a pokrývá trolej,“ popisuje zařízení vedoucí technického a provozního odboru Dopravního podniku hl. m. Prahy Ladislav Povýšil.

Tramvaj má také upravený sběrač proudu. Lišty, které se dotýkají troleje, mají bronzové hrany, aby dokázaly strhnout zmrazky. „Musíme vyjíždět minimálně dva dny předem, než budeme čekat námrazu. To je důležité, hlídat by to měl centrální dispečink,“ říká Povýšil.

Poslední razítka

Zatím jsou v Česku přestavěné pouze dvě servisní tramvaje, každá asi za milion korun. V současné době čekají na poslední razítka. „Pokud tady bude žádost s technickou dokumentací zítra a všechno bude v pořádku, tak to může být třeba do týdne,“ říká k přípravě tramvají ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu Ondřej Fanta.

Kolik bude ošetření trolejí stát, zatím není zřejmé. Ochránit vedení před námrazou by mělo asi na čtyři dny.

Pracovní tramvaj, která v metropoli pravidelně promazává koleje, si získala příznivce nejen mezi fanoušky techniky. Na Facebooku má více než 9000 příznivců. Nadšenci se vzájemně informují o tom, kde a kdy se speciál objevil, aby se s ním mohli vyfotit.