Flotila severočeských regioshuttlů je kompletní

Liberec – Poslední dva motorové vozy typu Regioshuttle RS1 pro tratě Libereckého kraje dodala strojírna Stadler Českým drahám. Uzavřít šestnáctikusovou sérii se Švýcarům podařilo s dvouměsíčním zpožděním, všechny vlaky měly na tratích z Liberce do Harrachova a na Frýdlantsko jezdit už na počátku roku. Nyní však nemohou dráhy nasadit nové nízkopodlažní vlaky na úsek z Tanvaldu do Kořenova, protože je na kolejích příliš mnoho sněhu. Podle drah je to výsledek špatné práce Správy železniční dopravní cesty, která má trati udržovat, kraj ale poukazal, že má smlouvu s drahami, a tak musí potíže vyřešit ony samy.

České dráhy, které v roce 2009 vyhrály výběrové řízení zaručující jim patnáctiletou zakázku na provozování osobní regionální dopravy na tzv. Jizerskohorské železnici v okolí Frýdlantu, Liberce, Jablonce nad Nisou a Tanvaldu, měly už od počátku roku posílat na koleje výhradně nově nakoupené vlaky regioshuttle. Kvůli zpoždění jejich nasazení oznámil kraj, že udělí drahám přinejmenším třímilionovou pokutu.

Její výše se nejspíš na konci února ještě podstatně zvýší. I když už dráhy mají všech šestnáct objednaných vozidel, v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem stále nejezdí, dráhy na tzv. zubačku posílají zrekonstruované vozy ze 60. let, nárazově dokonce zavádějí náhradní autobusovou dopravu. Podle dopravního experta ČD Jindřicha Berounského je to nutné proto, že Správa železniční dopravní cesty nedokáže řádně uklízet sníh. „Stadlery jsou na trať dobře vybavené, mají ale velmi citlivá čidla, která často kvůli sněhu signalizují třeba otevřené dveře a další závady. Strojvůdce pak musí vůz zastavit a zkontrolovat, což znamená brodit se hlubokým sněhem,“ popsal problém Berounský.

Železniční správa problémy s údržbou na zubačce přiznává, tvrdí však, že nelze dělat nic jiného, než počkat do jara. „Ani při použití sebelepší techniky není možné udržet trať zcela bez sněhu,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Speciální frézu, kterou používají železničáři na ozubnicových tratích například v Rakousku a Švýcarsku, nechce správa kvůli čtrnáctikilometrovému úseku Tanvald–Kořenov kupovat.

Zasněžená trať nad zastávkou Desná-Riedlova vila
Zdroj: ČT24

Radní Libereckého kraje zodpovídající za dopravu Martin Sepp však zdůraznil, že spory Českých drah a SŽDC jeho úřad vůbec nezajímají. Důležitý je pouze výsledek – nejezdí nasmlouvaná nízkopodlažní vozidla, navíc vznikají na zasněžených tratích zpoždění a ujíždějí přípoje. „My máme smlouvu uzavřenou s Českými drahami a na jejím dodržování trváme,“ zdůraznil radní Sepp. Dodal, že bude příští týden jednat o situaci i se zástupci železniční správy, ale odpovědnost za porušování smlouvy nesou v očích kraje výhradně dráhy. Budou-li potíže pokračovat, hrozí jim, že na konci roku zaplatí pokutu až 25,8 milionu korun.

Dodáním posledního regioshuttlu pro Liberecký kraj ale ještě nekončí jejich výroba pro České dráhy. Další obdobné vozy, odlišné pouze v detailech, se mají postupně objevit na kolejích Kraje Vysočina. Celkem je objednáno sedmnáct vozidel, první dráhy převzaly loni na podzim.