Pozemky u Masarykova nádraží získá společnost Penta. Vznikne tam „pražské City“

Dozorčí rada Českých drah schválila prodej pozemků u Masarykova nádraží společnosti Penta.  Ta chce na okraji nádraží postavit administrativní budovy. Drahám za 10 tisíc metrů čtverečních zaplatí zhruba 235 milionů korun.

Nová zástavba u Masarykova nádraží má navázat na již existující budovu Florentinum na druhé straně ulice Na Florenci, která nahradila bývalou tiskárnu Rudého práva

Zdroj: ČTK Autor: Barbora Ďuračková

Za cenu, která odpovídá asi čtyřem vagonům ze soupravy Railjet, prodají České dráhy pozemky u Masarykova nádraží. Dohodu s Pentou podepíše státem vlastněná akciová společnost do konce ledna, oznámil její mluvčí Radek Joklík. Dodal, že se výstavba nijak nedotkne železničního provozu, nedotkne se ani plánované modernizace tratě na Kladno s novou odbočkou na letiště.

„Jde o dnes nevyužívané plochy, na nichž by mělo vyrůst obchodně-administrativní centrum a v souladu s územním plánem hlavního města Prahy také zelené plochy a komunikace, které by mimo jiné logicky propojily lokalitu Masarykova nádraží a Florence za magistrálou,“ charakterizoval území, o které stojí Penta, předseda dozorčí rady ČD a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Penta nakoupí pozemky od ČD

Události v regionech: Penta nakoupí pozemky od ČD

Dráhy mohou prodat pozemky Na Florenci

Manažer Penty: Rádi bychom přinesli moderní architekturu do centra Prahy

Penta zaplatí jen za plochu, kde skutečně bude stavět

Způsob, kterým se stanovila cena, určila smlouva, kterou dráhy a Penta podepsaly již v roce 2004. Dopravce podle ní bude mít nárok na 7200 korun za metr čtvereční, ale pouze na místech, kde budou nové budovy stát. Konečná cena se tedy neodvíjí od rozsahu zastavěného pozemku, ale od podlažní plochy budoucích administrativních budov, které mají na pozemcích vyrůst. 

Aktuální prodej se týká jenom části nevyužívaných drážních pozemků. „Je tam více fází, je tam více položek. Týká se to jak pozemků, tak výpravní budovy. První fáze, kterou teď řešíme, umožní prodat pozemek, který je u Florentina,“ upřesnil generální ředitel ČD Pavel Krtek.

Penta by chtěla získat ještě 22 tisíc metrů čtverečních v centru Prahy celkem za 600 milionů. Podle některých analytiků je to málo, ale například prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný smlouvu za nevýhodnou nepovažuje. „Nedá se říci, zda je to prodělek, nebo ne. Je to dohodnutá cena, investor tam má riziko,“ uvedl. Poukázal na hrozby, které mohou plánovanou stavbu překazit. Nebezpečí, že se investor nedomluví s úřady, je podle něj „poměrně velké“.

U nádraží má vzniknout obchodní čtvrť

Podle původních plánů měly u Masarykova nádraží stavět ČD a Penta společně a případně potom prodat již hotové budovy. To však znemožnil územní plán. Nakonec tedy dráhy nechají finanční skupině, jež měla na pozemky předkupní právo, volné ruce.

„Zorganizovali jsme mezinárodní architektonickou soutěž, kam se nám podařilo dostat i několik zajímavých mezinárodních architektů a z toho nyní vybíráme koncept, který by do toho místa nejlépe zapadl.“

Pavel Streblov

business development manager Penty

Penta chce v rámci projektu Masaryk Station Development vybudovat za miliardy korun takzvanou obchodní čtvrť, kterou přirovnává k londýnské City. Stavět by se mělo ve třech lokalitách v okolí nádraží. Už v polovině minulého roku společnost požádala o posouzení dopadu prvního stavebního projektu na životní prostředí. Podle dokumentu v databázi EIA chce investor postavit jako jednu z prvních budovu s šesti až osmi nadzemními podlažími. Pod zemí by měla vyrůst další dvě až tři podlaží, která mají sloužit jako parkoviště až pro 226 aut. Na střeše mají být terasy.

Součástí dohody je podle developerské společnosti i oprava nádražní budovy na Masarykově nádraží, do které se Penta zavázala investovat 135 milionů korun. V minulosti se podílela již na opravě zastřešení dvorany za 60 milionů. Nádraží také kvůli smlouvě drah s Pentou nespadne do první vlny dlouhodobě připravovaných převodů nádražních budov ČD na Správu železniční dopravní cesty.