Hrbáči na zemní plyn šetří Brnu peníze. Dopravní podnik jich má sto

Měsíčně dva a půl milionu ušetřil brněnský dopravní podniky díky autobusům na stlačený zemní plyn. Po městě jich jezdí přesně sto. Brno bylo vůbec první obcí v republice, která nasadila vozy na alternativní pohon ve velkém. Kvůli nim dopravce pořídil i vlastní plnicí stanici.

Přes třicet let usedá za volant autobusu Jan Šretr. Za tu dobu vyzkoušel všechny modely, které brněnský dopravní podnik využíval a využívá. Nový CNG autobus jezdící na stlačený zemní plyn patří mezi jeho nejoblíbenější. „Potřebujeme, abychom jezdili bez takzvané jízdy brzda plyn. Vozy jsou tomu uzpůsobeny, jsou tu automatické převodovky. Neumožní vám ani nějaký razantní odpich,“ vysvětlil Šretr, který je technikem jízdy.

Plyn do vozů může nejen on, ale i další pracovníci dopravního podniku tankovat přímo ve slatinské vozovně. Tam má podnik jednu z nejmodernějších plnicích stanic. O jedinečnosti plničky svědčí to, že je schopná v nepřetržitém provozu naplnit deset vozů za hodinu. Plnění zcela prázdných lahví jednoho autobusu trvá pět až šest minut.

Autobusy na CNG šetří peníze (zdroj: ČT24)

Řidiči jezdí s Quasimodem

Kapalný metan, na který vozy jezdí, se tankuje do nádrží ve střeše. Ta se nachází pod jejich typickým hrbem. Od řidičů si tak CNG autobusy vysloužily přezdívku hrbáč nebo Quasimodo. Vedení podniku se spíše než přezdívkou zabývá čísly. „Ročně nám autobusy na zemní plyn ušetří zhruba 30 milionů korun,“ vyčíslila už dříve bývalá mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová.

Autobusy také ulevují brněnskému ovzduší. Ročně ušetří 75 tun škodlivin. Je to kvůli tomu, že autobusy na CNG vypouštějí hlavně vodní páru.

Dražší je naopak výměna dílů. Servis probíhá v garáži, která je nedaleko plnicí stanice. Údržba CNG autobusů je stejná jako u dieselových. „Pětileté servisní prohlídky u dieselů přijdou na 250 tisíc a u toho plynového autobusu na půl milionu. Jednou tolik,“ uvedl mechanik dopravního podniku Martin Sendler.

Autobusů bude o třicet více

V dalších letech přibude ještě dalších třicet autobusů. Naftu ale dopravní podnik úplně opustit nemůže, sto autobusů s klasickým pohonem musí ve vozovém parku držet pro případ mimořádných událostí - třeba přírodních katastrof nebo havárií.

Zkušební provoz CNG autobusů začal v srpnu 2014. Projekt plynofikace vozového parku dopravního podniku získal významnou dotaci z Operačního programu Životní prostředí. Podnik pak uhradil nákup prvních 12 autobusů, které stály zhruba 70 milionů korun a výstavbu plnicí stanice za asi 50 milionů. Dotace ve výši necelých 400 milionů pak byla na pořízení dalších 88 autobusů a úpravu hal pro údržbu.