Stavba obchvatu Frýdku-Místku stále nemá povolení

Termín zahájení stavby obchvatu Frýdku-Místku, který se plánuje už dvacet let, stále není jistý. Platné je jen jedno ze tří stavebních povolení. Ministerstvo dopravy řeší problémy na všech úsecích stavby. Způsobily je mimo jiné nové evropské předpisy. Na příští rok stát vyčlenil jen peníze na přípravné práce.

Největší komplikace řeší ministerstvo dopravy a také ministerstvo životního prostředí v úseku, kde má obchvat procházet evropsky významnou lokalitou Niva Morávka. Chybí stavební povolení i platné stanovisko o vlivu stavby na životní prostředí - EIA. To původně vydané totiž nevyhovuje novým evropským předpisům.

Nové evropské předpisy brzdí i další stavby

Brzdí to asi dvacet dalších staveb v Česku. „Aktuálně jednáme s Evropskou komisí o postupu při ověřování stanovisek, která byla vydána podle zákona z roku 1992,“ informovala mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

Do té doby je pozastaven i proces vydání stavebního povolení. V cestě obchvatu, který má vyvést z centra Frýdku-Místku až čtyřicet tisíc aut denně, stojí také dosud nepravomocná povolení na čtyři kratší úseky na obou koncích. Proces prodloužily mimo jiné připomínky ekologického sdružení Děti Země.

Video Studio ČT24
video

Redaktor ČT: Další komplikace při přípravě obchvatu Frýdku-Místku

„Chybí nám ještě dvě stanoviska správních úřadů. Očekáváme rozhodnutí v první polovině příštího roku,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Sanace skládky má také zpoždění

Jediné platné stavební povolení vydaly úřady na větší část západní poloviny obchvatu. Tam je ale zase jiný problém -  tři sta padesát tisíc tun nebezpečných odpadů. Sanace skládky Skatulův Hliník, která patří mezi staré ekologické zátěže, je podmínkou stavby. Těžit se měla začít na podzim, ale stále se nic neděje.

„Očekáváme podpis smlouvy během několika týdnů. Důvodem zdržení je skutečnost, že tato zakázka patří k nejsložitějším, které jsme v tomto roce na ministerstvu řešili,“ řekl náměstek ministra financí Ondřej Závodský.

Firma, která zakázku za 650 milionů získala, má skládku začít čistit na jaře.  Vedení magistrátu věří, že do té doby bude jasno o studii EIA týkající se lokality Niva Morávka. „Stále je šance, že by se do konce příštího roku obchvat mohl začít stavět,“ uvedl náměstek primátora za ČSSD Karel Deutscher.

Stát počítá příští rok jen s přípravnými pracemi

V horším případě chce magistrát požádat o přednostní vybudování západní části. „Na tu bychom měli mít stavební povolení a mohla by se vybudovat z evropských peněz,“ uvedl náměstek. Ministerstvo dopravy ale vyčlenilo na příští rok jen sto milionů na přípravné práce. Celý obchvat se má stavět čtyři roky a stát má čtyři miliardy. Souběžně se má čistit skládka.