Vodochodské letiště se vrací na scénu, posudek EIA opět platí

Rozšíření vodochodského letiště opouští svět snů. Soud zrušil rozhodnutí ministerstva životního prostřední, které zneplatnilo posudek EIA. Letiště tak může stavbu, na jehož konci by měl být aeroport odbavující mezinárodní linky, znovu začít připravovat. Ministerstvo životního prostředí se může bránit kasační stížností.

Ministerstvo životního prostředí zrušilo kladný posudek EIA, který dříve samo vydalo, loni v červnu na podnět obcí v okolí letiště. Rozhodnutí zdůvodnilo ministerstvo tím, že původní posudek obsahoval procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o korekci.

Nyní ale posudek o vlivu na životní prostředí opět platí. „Pro nás to znamená, že můžeme po nabytí právní moci rozsudku zahájit územní řízení a zažádat o stavební povolení ke stavbě letiště,“ uvedl ředitel společnosti Letiště Vodochody Martin Kačur. Předpokládá však, že práce na rozšíření letiště nezačnou dříve než v roce 2017.

Městský soud o posudku EIA rozhodoval dvakrát. Poprvé se rozhodnutím ministerstva odmítl zabývat, poté mu to však nařídil Nejvyšší správní soud, na který se Letiště Vodochody obrátilo. Proti konečnému verdiktu se ministerstvo nemůže odvolat, pouze lze podat kasační stížnost. Mluvčí MŽP Petra Roubíčková řekla, že se úřad rozhodne, až obdrží odůvodnění rozsudku.

Již se proti němu ale ohradil starosta Líbeznic u Prahy a předseda sdružení Stop letišti Vodochody. „Velmi mne rozhodnutí soudu zarazilo. Překvapuje mě to, že obce nedostaly prostor pro předložení argumentů. Jsem přesvědčen, že by je soud zhodnotit měl,“ sdělil Kupka. K dalším plánovaným krokům sdružení se zatím nechtěl vyjadřovat.

Letiště Vodochody, za kterým stojí skupina Penta, chce z někdejšího firemního letiště Aera učinit alternativu Letiště Václava Havla určenou pro nízkonákladové aerolinky a privátní lety. Součástí navráceného kladného posudku o vlivu na životní prostředí je více než 120 podmínek, jež musí investor splnit. Jde například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 a omezení pro noční lety.

Navzdory tomu se proti přestavbě letiště ostře stavějí okolní obce. Iniciativa Stop letišti Vodochody přednesla obavy z hluku a dalších emisí přilétajících letadel, dala najevo i obavy z leteckých nehod. Loňské zrušení posudku EIA považovali kritici letiště za svůj výrazný úspěch.