Po požárech autobusů odstaví Praha všechny vozy tohoto typu. Dokud je neprověří

Pražský dopravní podnik odstavil 47 kloubových autobusů Citybus od někdejší Karosy, tedy všechny vozy starší verze nízkopodlažních kloubových autobusů. Za posledního čtvrt roku hořelo ve třech vozech tohoto typu, dva z nich shořely během posledních dvou dnů. Zbytek parku se do provozu nevrátí, dokud neprojde mimořádnou kontrolou.

Kloubové nízkopodlažní citybusy přebíral dopravní podnik mezi lety 2002 a 2004. Od letošního listopadu se vozy začaly potýkat s požáry. Nejprve v říjnu v Motole, poté znovu během dvou prosincových dnů v Letňanech shořely tři autobusy tohoto typu.

Autobusy, které zbyly, dopravní podnik den po posledním požáru odstavil. „Toto mimořádné dočasné protipožární opatření jsme se rozhodli přijmout jako důsledek dvou událostí v předešlých dnech. Bezpečnost cestujících i našich zaměstnanců je pro nás na prvním místě, proto nebudeme vybrané typy autobusů City Bus nasazovat zpět do provozu až do chvíle, než projdou důkladnou kontrolou,“ uvedl ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Dokud kontroly neskončí, nahradí dopravní podnik autobusy typem SOR NB 18. „Autobusů máme ve vozovém parku dostatek,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Ke dvěma posledním požárům došlo 2. a 3. prosince, osmnáctimetrové citybusy shořely shodně v letňanské ulici Tupolevova, jeden ve stejnojmenné zastávce, druhý na Dobratické. Oba jely na lince 195. Při požárech neutrpěl nikdo zranění, plameny však oba vozy zcela zničily. Příčina požárů však zatím není zřejmá, podle sdělení hasičů mohlo jít buď o důsledek závady v motorovém prostoru, nebo cizího zavinění.

S kontrolovanými autobusy Citybus - Euro 3 od firmy Iveco už dopravní podnik problémy dříve měl. U 52 vozidel zjistil zkorodované a popraskané sloupky a rámy posledních dveří. Oprava jednoho tehdy vyšla na 750 tisíc korun. Podobné problémy v roce 2010 potkaly také kloubové autobusy od společnosti SOR Libchavy.

Kloubové osmnáctimetrové citybusy začaly v Praze jezdit až pět let po svých „sourozencích“ standardní dvanáctimetrové délky. Nízkopodlažní vozy začaly postupně nahrazovat vysoké karosy, ačkoli souběžně se citybusy ještě do Prahy přicházela i poslední generace kloubových autobusů s vysokou podlahou. Dopravní podnik odebral 53 osmnáctimetrových citybusů, část z nich ale již vyřadil. Nejčastěji byly příčinami další požáry, ale také nehody.

Ke konči loňského roku měl pražský dopravní podnik 1170 autobusů průměrného stáří 8,5 roku. Kloubových bylo 489, z toho 349 nízkopodlažních.