Zebry na průtahu Blanskem nahradily přechody-nepřechody

Na nový průtah městem si stěžují někteří obyvatelé Blanska. Kritizují hlavně takzvaná místa pro přecházení, která tam nově vznikla. Jedno takové nahradilo původní přechod pro chodce před autobusovým nádražím. Podle radnice mohou být taková místa pro chodce bezpečnější. Ne všichni ale vědí, jak se na nich chovat.

Na místě pro přecházení chodec nemá přednost
Zdroj: ČT24

Vypadá jako přechod, kterému někdo ukradl zebru. Chodcům usnadňuje přecházení třeba snížený obrubník, bezpečnost často zvyšuje ostrůvek uprostřed silnice či osvětlení. Na rozdíl od klasického přechodu ale takzvanému místu pro přecházení chybí bílé pruhy na silnici a dopravní značka.

Poslední dva atributy přitom chodcům na přechodech zajišťují nedotknutelnost. Na místě pro přecházení řidič chodce pustit může, ale také nemusí. Podobná netradiční opatření teď vznikla na nově opraveném průtahu Blanskem. Na několika místech tam nahradila klasické přechody.

Podle radnice i policie má opatření zajistit plynulejší dopravu a možná trochu paradoxně i větší bezpečnost. „Zatím prvotní dojmy jsou takové, že v některých místech chodec bezhlavě neskočí do silnice, ale pořádně se rozhlédne a teprve potom přejde na druhou stranu,“ uvedl blanenský policejní mluvčí Petr Nečesánek s tím, že na klasických přechodech chodci často zbytečně riskují v domnění, že je přednost před auty uchrání od jakékoliv kolize.

Video Policejní mluvčí Petr Nečesánek o místech pro přecházení
video

Policejní mluvčí Petr Nečesánek o místech pro přecházení

Jenže místní mají jiný názor. Přechod by chtěli. Místa pro přecházení zatím využívají jen sporadicky a často neví, jak si s nimi poradit. „Kdyby tam nebylo, je to stejné, jako když tam je,“ svěřil se jeden z obyvatel Blanska.

„Možná to působí jako nedodělaný přechod a lidé čekají, až tam bude zebra,“ připustil místostarosta Blanska Jiří Crha (ODS). Za opatřením si zatím stojí, po půl roce až roce chtějí systém vyhodnotit a pak se uvidí. „Není ale možné, aby přechody byly po deseti metrech, to by doprava Blanskem vůbec nefungovala. Jedná se o kompromis - aby byl dostatek přechodů a zároveň aby byla plynulost dopravy,“ uzavřel Crha.