Do centra Brna bez auta. Parkoviště P+R mají řidičům ušetřit čas

O méně aut v centru města se snaží brněnská radnice. Po dvou letech příprav tak otevřela první parkoviště typu park and ride (P+R) neboli zaparkuj a jeď. Řidičům má zkrátit čas při cestě do města. Dojíždějící do krajského města od jihu totiž mohou u Ústředního hřbitova zaparkovat a dál pokračovat městskou dopravou.

Parkovišť P+R by mělo být do roku 2020 až jedenáct
Zdroj: ČT24

Rajhrad a Brno od sebe leží třináct kilometrů. O tři čtvrtě na osm vyrazily směr brněnský magistrát dvě auta s redaktory České televize. První z nich se pokusí do centra dostat co nejrychleji autem, posádka druhého vozu využije nové parkoviště.

Prvnímu redaktorovi zabralo hledání parkovacího místa pár minut a za dvě hodiny stání zaplatil 70 korun. Jeho kolega ujel sedm zastávek tramvají, zaplatil za parkování 20 korun a za jízdné stejnou částku. Na místo pak dorazil o čtyři minuty dříve. Příště by si lístek ale kupovat nemusel.

Video Studio 6
video

Nově otevřené parkoviště P+R

Radnice totiž chystá pro řidiče využívající nové parkoviště propojení placení parkovného s jízdenkou na hromadnou dopravu. Systém sice zatím neexistuje, ale změnu slibuje vedení města do několika měsíců. „Buď elektronickou cestou, nebo v nějaké papírové podobě. To, co bude vyjíždět z těch parkovacích automatů, bude možné použít i v rámci městské hromadné dopravy,“ potvrdil náměstek primátora města Brna Richard Mrázek (ANO).

Do centra za 15 minut a 20 korun

Parkoviště je v blízkosti Ústředního hřbitova, tedy poblíž sjezdu D1. Vedle něj pak vede trasa tramvaje číslo 5, která jede do centra města, kam cesta trvá necelých 15 minut. Na místě nového parkoviště Park and Ride bylo stání pro auta i dříve. Využívali ho hlavně návštěvníci hřbitova a cestovní kanceláře, které odtamtud vypravovaly své autobusy.

První dvě hodiny parkování jsou zdarma, dalších dvanáct je pak za dvacet korun. Podle náměstka je ta cena nízká právě proto, aby lidi motivovala k tomu zaparkovat auto a pokračovat dále městskou hromadnou dopravou. Vedle parkovacího automatu je proto automat na jízdenky a informační tabule s nejbližšími odjezdy tramvají.

Po dvou letech příprav a devíti milionech z městského rozpočtu je toto první parkoviště P+R. Do roku 2020 by jich mělo být až jedenáct, na každém hlavním příjezdu do Brna. „V tuto chvíli dokončujeme analýzu 17 míst, kde bychom chtěli postupně budovat tato parkoviště,“ uvedl Mrázek. Obdobné plochy pro stání před rokem zprovoznil Vyškov vedle vlakového nádraží. Další jsou v Břeclavi nebo Blansku, a ani na jednom z nich se za stání nemusí platit.