Na trať do Harrachova se vrací vlaky, skončila výluka

Skoro po osmi měsících skončila výluka na železniční trati mezi Kořenovem a Harrachovem. Modernizace úseku včetně nové výhybny vyšla zhruba na 135 milionů korun. Vlaky se na trať vrátí zítra ráno. Nová výhybna umožní jízdu z Liberce až do polské Sklářské Poreby bez nutnosti přestoupit.

Rekonstrukce nádraží v Harrachově
Zdroj: ČT24

V úseku mezi Kořenovem a Harrachovem se pracovalo od dubna. Za zhruba sto milionů je opravený památkově chráněný Harrachovský tunel, ocelový most známý jako Jizerský viadukt a upravoval se i navazující skalní zářez. Hlavním cílem bylo odstranit problémy s přitékající vodou, která v zimě namrzala a vytvářela ledopády. Vlaky kvůli tomu musely jezdit pouze desetikilometrovou rychlostí, teď by se rychlost měla zvýšit na 55 kilometrů v hodině.

Od podzimu se pracovalo i na nádraží v Harrachově, kde přibyla nová elektricky vyhřívaná výhybna za téměř 35 milionů korun. Tamní nádraží totiž leží v nadmořské výšce 744 metrů a zejména zimy bývají tuhé. Součástí stavby byly oprava kolejí či rekonstrukce nástupišť, vzniklo i jedno nové s atypickým dřevěným přístřeškem. Nová výhybna umožní jízdu z Liberce do polské Sklářské Poreby bez nutnosti přestoupit.

Na obnovení přímého spojení se dohodl Liberecký kraj s Dolnoslezským vojvodstvím. Od 13. prosince by měli cestující až do Polska jezdit s jedním dopravcem za jednotný přeshraniční tarif, podobně jako tomu je od roku 2010 na trati z Liberce do německé Žitavy. Přeshraniční jízdenka z Liberce do Sklářské Poreby přijde na devadesát korun a platit bude možné také ve zlotých nebo eurech. 

Video Události v regionech (Praha)
video

Od prosince by se lidé mohli svézt bez přestupu až do Polska

„Připravuje se nasazení motorových vozů Stadler, které jako jediné mohou jezdit na trati Tanvald Harrachov, kde je dvoupásová Abtova ozubnice," uvedl drážní specialista Jindřich Berounský. Tyto vozy ale ještě musí získat povolení z polské strany. 

Trať přes Harrachov do Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 však byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily až po více než 60 letech v srpnu 2010, zatím se ale muselo přestupovat.

V pondělí začíná výluka mezi Libercem a Jabloncem

Výluka na trati do Harrachova sice končí, v pondělí 23. listopadu však začne jiná výluka: v úseku Liberec–Jablonec budou místo vlaků jezdit náhradní autobusy v pracovních dnech mezi 7:30 a 18:30, a to až 2. prosince. Ve dnech 3. a 4. prosince pak nepojedou vlaky v celém úseku Liberec–Tanvald.